- lör 31 okt 2020, 07:30
#1410101
En sista sak om mitt kopplingsbyte. Motorn har gått lite illa på tomgång och "kökörning", alltså omkring det område där gasspjällskontakten öppnar och stänger. Denna har jag tänkt byta vid något tillfälle men det blev lite mycket just nu. Jag bytte i alla fall vevaxelgivaren, var ju enkelt när växellådan var borta. Och sprayade och torkade rent i spjällhuset (var lite kletigt runt spjället). Motorn går som ny, jämn och fin tomgång och inget "småryck" när jag kör sakta. Inte ens när kompressorn (AC-n) startar eller stannar. Kan vevaxelgivaren, och/eller rengöringen av spjällhuset göra så mycket? Eller kanske att jag fyllde gasspjällskontakten med Bräkleen och sedan WD40? Detta var för 2 månader sedan, men "verkan" kom först nu? Eller har jag helt enkelt "kommit åt" något "glappigt"?? I vart fall går motorn bättte än på väldigt länge (tomgångsområdet), eller kan det vara att jag nu kör på bensin (98 oktan) ??



Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V