Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
:bored: En sista sak om mitt kopplingsbyte. Motorn har gått lite illa på tomgång och "kökörning", alltså omkring det område där gasspjällskontakten öppnar och stänger. Denna har jag tänkt byta vid något tillfälle men det blev lite mycket just nu. Jag bytte i alla fall vevaxelgivaren, var ju enkelt när växellådan var borta. Och sprayade och torkade rent i spjällhuset (var lite kletigt runt spjället). Motorn går som ny, jämn och fin tomgång och inget "småryck" när jag kör sakta. Inte ens när kompressorn (AC-n) startar eller stannar. Kan vevaxelgivaren, och/eller rengöringen av spjällhuset göra så mycket? Eller kanske att jag fyllde gasspjällskontakten med Bräkleen och sedan WD40? Detta var för 2 månader sedan, men "verkan" kom först nu? Eller har jag helt enkelt "kommit åt" något "glappigt"?? I vart fall går motorn bättte än på väldigt länge (tomgångsområdet), eller kan det vara att jag nu kör på bensin (98 oktan) ?? :-o :-o
av errim
Hej! Roligt att du har fått motorn att gå bra! Jag tror inte att det beror på att du nu kör på bensin. Min b230f går perfekt på E85 på tomgång såväl som alla andra varvtal. Jag har konverterat genom byte till större spridare. Jag kommer nog fortsätta köra på E85, ser ut som att prisbilden rättar till sig.
Att din bil går så bra nu beror nog på att du har gett den mycket kärlek :-)
Med vänlig hälsning, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
errim skrev:Att din bil går så bra nu beror nog på att du har gett den mycket kärlek
Med vänlig hälsning, Bengt
Njaee, omvårdnad i alla fall. Jag skrev i en annan tråd för någon månad sedan att jag kör inte på etanol för prisets skull. Jag gör det för att det går att göra det, d.v.s bevisa för andra att du kan köra vilken "gammal skorv" som helst på etanol. Och för miljöns skull. Att jag tankade bensin den gången för några veckor sedan var delvis för att utesluta att "smårycken" och dålig tomgång skulle bero på etanolen och inte priset, men det "hjäpte till". Jag hann inte "utvärdera" det förrän kopplingen "klappade ihop". Före 745-an körde jag farsans gamla 140 (B20A) i flera år på etanol. Dock inte under den kallaste perioden. Så jag har kört på E85 i princip sedan några år efter millennieskiftet. Vet ej när det började säljas.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kört en runda idag, viktiga saker att göra. Kollat till fiskeboden nu innan eventuellt oväder, K-Rauta, ÖoB och Systembolaget. Motorn (och bilen i övrigt) går bättre än på många år, f-n vet vad jag gjort. T.o.m bensinmätaren har börjat fungera :-o. Det kan kanske bensinen ha hjälpt till med (olika densitet??) men att motorn går bättre "hänger än så länge i luften. Gissar på vevaxelgivaren, kabeln var" murken" men såg bra ut innanför det yttre höljet. Själva givardelen var oljig och "kletig", men det ska den väl tåla :x :x

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]