Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Linuspers
Hej, min hastighetsmätare funkade inte så bytte kontakten den som man sätter in i difflockets kontakt. bytte den kontakten men funkar fortfarande, inga mätare relaterat till hastighetsmätare funkar, trippmätare och km mätare. skulle va väldigt tacksam för svar. mvh Linus
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju knappast ovanligt att lödningar spricker på kretsfolien med åren, det är heller inte ovanligt att kondensatorer tackar för sig på hastighetsmodulen(eller övriga mätare för den delen).

Det bästa vore om du kunde prova ett annat instrumenthus. Funkar inte det heller så kan vi troligen utesluta fel på mätarhuset. Och då finns typ bara kablaget mellan instrumenthuset och hastighetsgivaren kvar.

Det finns såklart en hel del andra sätt att prova på, men inget illa menat så tror jag inte du besitter varken vertygen eller den specifika kunskapen för att utföra dom metoderna. Så ett annat instrumenthus är helt klart det absolut enklaste.
av Linuspers
Lucif3r skrev:Det är ju knappast ovanligt att lödningar spricker på kretsfolien med åren, det är heller inte ovanligt att kondensatorer tackar för sig på hastighetsmodulen(eller övriga mätare för den delen).

Det bästa vore om du kunde prova ett annat instrumenthus. Funkar inte det heller så kan vi troligen utesluta fel på mätarhuset. Och då finns typ bara kablaget mellan instrumenthuset och hastighetsgivaren kvar.

Det finns såklart en hel del andra sätt att prova på, men inget illa menat så tror jag inte du besitter varken vertygen eller den specifika kunskapen för att utföra dom metoderna. Så ett annat instrumenthus är helt klart det absolut enklaste.
kan inte jag dom andra metoderna kan säkert min far, föredetta bilmekaniker o verktyg finns de ingen brist på heller, så berätta du gärna dom andra metoderna.
av Linuspers
Lucif3r skrev:Det har inget med mekanik att göra, utan elektronik... men visst, mata in rätt frekvens på kabeln som går till hastighetsmätaren och se om den reagerar. Efter du har spänningssatt huset givetvis.
okej får göra det imorn
av Linuspers
Lucif3r skrev:Det är ju knappast ovanligt att lödningar spricker på kretsfolien med åren, det är heller inte ovanligt att kondensatorer tackar för sig på hastighetsmodulen(eller övriga mätare för den delen).

har provat nytt mätarhus och det funkar fortfarande inte så de är la antagligen inte fel på mätarhuset
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]