Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fulatrix
Vill börja med ath tala om att jag inte kan något om bilar... sonen och kompisar har grejat själva med bilen. Det är en Volvo 945, A-traktor, årsmodell 95. Manuell M47 växellåda, turbo.
Så till problemet. Då slavcylindern monterats isär (fråga mig inte varför) och själva cylindern med packning kommit bort så har vi köpt två st slavcylindrar och testat att montera men misslyckats. Grejen är att det troligt suttit en M90 låda i bilen som orginal. När vi köpte den satt en svetsad M47låda, 2 växlar. Lådan är bytt till en 5 växlad då hregg monterats. Slavcylindern som sitter fast i röret(svår att montera av men den har varit av och ditsatt igen) är liksom konisk inuti och det är inte de andra cylindrarna. Finns det olika cylndrar elker kan det vara en helt annan cylinder. De har testat att använda sjäjva cylindern inuti(ersätta den borttappade delen)från de nyköpta begagnade men de passar inte ihop. Märkningen är enligt sonen samma på båda cylindrarna. Min ide' var att montera bort den befintliga slavcylindern och bara montera dit en annan. Men det passar inte. Har kollat upp och frågat på bildrlsbasen där vi köpte den ena cylindern och de skulle passa i båda ändar oavsett låda och så. De får inte dit den och då ställer jag mig frågan vad som helt novis...vad är problemet?Vad kan man titta efter/tänka på/kolla upp?
Hoppas att någon kan förstå vad jag menar eller vad vi gör fel!
av Andreas12
Är det samma nr på dom ska dom såklart passa..
Nippeln på röret kanske är svår att få dit om allt inte är exakt rakt när ni skruvar i den alt skadad.
Har ni rengjort allt ? Kan vara massa skit som gör att ni inte får dit den?
En lite bättre förklaring på varför det inte går hade underlättat.
En a-traktor är ofta ett hejsan hoppsan bygge där man tar vad man har och försöker få dit saker som inte alltid ska vara där.
Sen att det troligen varit en hel del energiska ungdomar som skruvat på grejorna brukar sällan göra saken bättre.
av fulatrix
Det är samma märkning på dem. Ser dock lite olika ut men marginellt. Kan insidan vara olika på samma del beroende på årsmodell? Skall ju passa i ändarna ändå. Vi ska försöka att montera bort den sittande och som du säger kolla om den är trasig eller så. Ska försöka att skaffa mig en bättre bild av problemet så att jag kan förklara bättre.
Återkommer...tack så länge!
Användarvisningsbild
av lennarte
Har för mig att det finns 2 storlekar på kolven. Alltså en storlek på cylindern utvändigt och 2 storlekar på cylindern invändigt.
av fulatrix
Känns som att det stämmer att de kan vara olika inuti. Frågan är då hur man hittar en som är lika som den som sitter på i dagsläget. En kolv som passar i den koniska cylindern. Vi har 3st slavcylindrar varav 2 är exakt likadana på utsidan( den som sitter på och en annan begagnad som vi köpt). Den tredje skiljer sig något på tjockleken i ena änden. Men ska som sagt göra ett försök att få bort den gamla som inte är komplett och montera en av de andra.
Ska vi tro att änden som monteras på röret är lika på de olika cylindrarna? Eller kan det finnas olika rör också?
av fulatrix
Nu har jag testat att montera av den befintl7ga cylindern från röret/slangen. Satt med 11 nyckel men gick inte att få loss, den var rund när jag började och blev inte mindre rund efter några försök. Slutade med att jag monterade bort slangen i andra änden istället. Nu blir det att leta efter en ny slang/rör då. Har kollat lite men verkar svårt att få tag på. Något tips på vad jag ska söka på?
av Andreas12
Man använder rörtång alt muttertång när dom rundat ..
Skulle tro du söker kopplingsrör.
Kolla trodo eller kg Volvo trim . Där brukar priserna vara bra
av fulatrix
Hade inte de rätta verktygen och gissar att den rundade "skruven" inte går att byta ut så...
Blir att jaga ett kopplingsrör/slang nu.
Tack för tipsen!
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]