av asasel - mån 05 okt 2020, 08:52
- mån 05 okt 2020, 08:52
#1405525
Hej!
Som rubriken lyder så har jag införskaffat en 740 från -87 med B230K motorn (skitmotor jag vet) som jag tänkte lära mig skruva lite i. Bilen startade inte när jag hämtade den, bytte tändmodul och han gick igång direkt. Stängde av han och bytte kamremmen, startade igen utan problem och provade köra en bit med han, visade sig att remmen till generatorn och vattenpumpen flög av så han började koka under mina 5-10 minuters körning. Ställde bort han för natten och smällde på en ny rem dagen efteråt, den gick igång och gick som en klocka i ungefär 5 minuter innan den långsamt började tappa livsviljan och tillslut dog.
Nu startar bilen och går om jag håller in nyckeln så att startmotorn går, men släpper jag nyckeln så dör den direkt. Var några vakuum-slangar som flög av när jag plockade loss luftboxen men har satt tillbaks dom på rätt plats igen, så lär ju inte vara det... Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Kan tillägga att tändlåset känns slappt, inget motstånd i det, så har det dock varit sedan jag hämtade bilen men kanske kan vara en del av det hela? Uppskattar alla tips och förslag! =)
Som rubriken lyder så har jag införskaffat en 740 från -87 med B230K motorn (skitmotor jag vet) som jag tänkte lära mig skruva lite i. Bilen startade inte när jag hämtade den, bytte tändmodul och han gick igång direkt. Stängde av han och bytte kamremmen, startade igen utan problem och provade köra en bit med han, visade sig att remmen till generatorn och vattenpumpen flög av så han började koka under mina 5-10 minuters körning. Ställde bort han för natten och smällde på en ny rem dagen efteråt, den gick igång och gick som en klocka i ungefär 5 minuter innan den långsamt började tappa livsviljan och tillslut dog.
Nu startar bilen och går om jag håller in nyckeln så att startmotorn går, men släpper jag nyckeln så dör den direkt. Var några vakuum-slangar som flög av när jag plockade loss luftboxen men har satt tillbaks dom på rätt plats igen, så lär ju inte vara det... Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Kan tillägga att tändlåset känns slappt, inget motstånd i det, så har det dock varit sedan jag hämtade bilen men kanske kan vara en del av det hela? Uppskattar alla tips och förslag! =)