Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FredrikÅ
Hej,
Hur funktionsprovar man tryckregulatorn till bränslet på b230f-92 (Regina)?
Kan man blåsa med tryckluft i någon av anslutningarna och se om den överhuvudtaget öppnar?
Eller är det bara genom undertryck som man kan öppna regulatorn?
Om jag trycksätter från "o-rings-anslutningen, (bränslerailen) så öppnar ventilen mot bränslepumpen.
Trycksätter jag från bränslepumpsanslutningen, kommer ingen luft fram till o-rings-anslutningen, inte ens om jag samtidigt suger i vakuumanslutningen.
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
Det går fullt tryck från pumpen in i bränslerailsen och in i BTR-en. Där sitter en fjäder som håller emot till 2,5 - 3 kg tryck, överskottet går tillbaka till tanken genom returledningen bak (den grova slangen) på BTR-en. Den klena slangen justerar bränsletrycket mellan 2,5 - 3 kg beroende på skillnaden mellan atmosfärstrycket och (under)trycket i insugningsröret. Detta är samma för både LH och Regina, dom fungerar på samma fast sätt fast det är olika fabrikat. Regina tillverkas ett amerikanskt ägt företag som heter Bendix
av FredrikÅ
Hej,
Tack för svar. Du har helt rätt angående anslutningarna. Det var jag som var slarvig när jag tittade i motorrummet.
Kan det vara så att fjädern blir svagare med tiden i regulatorn?
Motorn håller varvet uppe ett tag för att därefter hoppa och sjunka?
Min teori är att regulatorn returnerar mer än den ska.
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av frasse4
Det bör finnas en schraderventil (däckventil) på fuelrailen där man kan koppla på en manometer och mäta bränsletrycket.
av FredrikÅ
Det finns en sådan ventil. Dock saknar jag manometer. Eftersom bränslepumpen är ny, skulle en dålig btr ge ett lägre tryck än 3 bar?
Jag provade att blåsa med ca 3 bars lufttryck från kompressorn och då höll den tätt.
Dock pulserar väl trycket i fuelrailen eftersom spridarna öppnar?
Det fenomenet kan jag inte efterlikna med tryckluften.

Som sagt så är jag nyfiken på hu[…]

Köper man en bil med adaptiv farhållare[…]

Hej, är detta samma grej som att bilköer[…]

Jag gissar på reglerventilen på kompr[…]