Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Börjar bli dags för service på min 740 gle 90a
Har inte köpt tänddelar på Biltema sen 90 talet o då var det katastrof .
Hur funkar dom idag?
Gäller
Stift
Rotor
Fördelare
Tändkablar.
av Andreas12
rd350 skrev: lör 12 sep 2020, 21:02 Har tyvärr inte blivit bättre...
Är allt katastrof?
Är ju enorm skillnad på priserna på tex fördelarlock..men ja samtidigt är det ju inte billigt om det ändå inte håller.
Användarvisningsbild
av frasse4
Tyvärr cirkulerar fortfarande dåliga fördelarlock på marknaden. Har varit ett problem i många år, men det gäller inte bara Biltema utan många ställen som säljer fördelarlock.

Jag skulle nog satsa på någon nätbutik, typ Trodo eller skruvat där man i alla fall kan välja tillverkare. På Biltema vet man inte vem som är tillverkaren...
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du ohm mäter alla kablar, lock och rotor så vet du att de är Ok. Locket mäter du mellan stiftet på insidan och i hålet där tändkablarna sitter, även kolet i mitten. Där ska vara kontakt, alltså i princip 0 ohm. Kablar ska ha c:a 3000 till 6000 beroende på längd och rotor ska omkring 1000 ohm
Problemen med locken var att en stor tillverkare fick problem. Dom levererades även som Volvo original delar. Nu vet jag inte om det bara var till Volvos "bakmonterade" fördelare som locken "felande", men det är bara det jag råkat ut för
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fast det blir nog svårt att hitta isolationsfel genom ohm-mätning då ett universalinstrument testar med någon enstaka volt som inte kan ge överslag.. Till det behöver man en "megger", en isolationsprovare som testar med hög spänning
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Korrekt, överslag går inte mäta med vanlig multimeter. Men däremot kan det fortfarande ge indikation om själva trådarna i kabeln är kassa.
Det är inte överslag jag mäter på detta sätt utan om det är kontakt mellan stiftet på insidan locket och tändkabelfästet på utsidan locket på alla 5 (inkl. kolet). På det lock jag köpte på AD-Center startade inte bilen, fast den gått utmärkt innan. Alla tänd.delar byttes p.g.a jag gjorde stor service för nu ganska många år sedan. Mätte som beskrivits ovan och där var inte kontakt. Köpte då ett nytt lock på Biltema (det var lördag eftermiddag och AD-Center var stängt) och där var kontakt på alla stiften och bilen har gått sedan dess. Det var svårt att övertala AD-Center för dom trodde mig inte då dom aldrig varit utför detta innan. Någon månad efter var jag där igen av annan anledning och då hade dom fått in fler reklamationer. Kommer inte ihåg vilket fabrikat det var, men AD sålde (då i alla fall) bara från dom stora tillverkarna.

Som sagt så är jag nyfiken på hu[…]

Köper man en bil med adaptiv farhållare[…]

Hej, är detta samma grej som att bilköer[…]

Jag gissar på reglerventilen på kompr[…]