Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jesper89
#1399184
Tjenare, jag behöver all hjälp jag kan få.
Det är så att jag köpte mig en volvo 945 med b230 fk till motor och gick hur fint som helst hem. När jag några dagar senare skulle starta den så vägrar den.
Har felsökt den lite lätt och hallgivaren har jag läst ska vara ett problem, så kollade den och den var skadad så bytte ut den till en ny men startar fortfarande inte. Har tittat rotor och fördelare och dom ser fina ut.
Har mätt stift 1 och 15 på tändspolen och har 12 volt där. Problemet är att den inte tänder på startgas och ger ingen gnista. Soppa finns fram och tändstiften blir blöta. Varvmätaren rör inte på sig när man försöker starta. Så nu behöver jag all hjälp jag kan få, vad bör jag kolla/byta?

Har bytt hallgivaren
Kabeln mellan fördelaren och tändspolen
tändmodulen
tändspolen
Senast redigerad av 1 Jesper89, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
#1399289
Förstod inte riktigt om du hade gnista eller inte, men om du har både gnista och bränsle kan jag bara tänka mig någon form av kompförlust. Kolla så kamremmen inte hoppat.

Har du ingen gnista är det kanske nån tändkabel, kolla den mellan spole och locket isåfall. Och det var en fabriksny givare du bytte till? Om begagnad kan du ju fått en defekt men antar den var ny. Kolla så du fått den i kontaktstycket ordentligt, och kommer inte ihåg om den går att koppla fel men prova vänd kontakten om det går.

Finns säkert andra saker det kan vara men detta är det jag kan tänka just nu.
av Jesper89
#1399659
Den har ingen gnista från tändspolen och locket. Går det mäta eller är det ända sättet att hålla den mot jord? Givaren va fabriksny så den borde ju inte va nåt fel på. Går inte att vända på heller
Senast redigerad av 1 Jesper89, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1399716
Om du sätter en provlampa mellan stift 1 på tändspolen och jord så ska det blinka i lampan när du "kör" på starten. Du får också ohm mäta rotor och tändkablar. Sedan har jag för mig att senare motorer med turbo får ström till tändspolen via radioavstörnings/spridare reläet. I så fall borde där inte vara ström på 15 på tändspolen utan att motorn "går runt"
av Jesper89
#1399796
Motorn går runt och tändspolen har ström. Bytte tändmodulen idag men ingen skillnad. Ska prova byta kabeln mellan spolen och fördelaren. Så har precis bytt kabeln men startar fortfarande inte. En polare har en felsökningsdator som vi ska prova och se om vi hittar något. återkommer men skriv gärna tips på vad jag kan kolla.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1400405
Blinkar provlampan mellan 1 på tändspolen och jord när du "kör på starten"?
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]