Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Så Jag har problem med min 940 FTT som jag pendlar till jobbet med ca 14 mil varje dag och är väldigt berodde utav den.
Den är "optimerad av bsr" vad det nu betyder.

Men hursomhaver bilen är jävligt svårstartad och har vart sedan jag köpte den. man måste ha full gas o låta startmotorn köra i 10-20 sekunder sen går den igång med tvär kass tomgån man måste hålla foten på gasen. Men förr så blev den normal efter nån minut. Men nu även när jag kört den varm o allt så vill den bara dö så fort jag står still och den hackar på motorvägen som att dör men blir rullstartad direkt. Sen vet jag inte om det har med det här att göra men på full gas tappar jag allt laddtryck vid 3-4 tusen varv.

Är väldigt tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
av frasse4
Har du kollat felkoder?
av panth0n
Full gas medan du vevar starten spelar ingen roll, det är ingen förgasarmotor å tala om. Hur som haver, mina tankar går mycket starkt kring luftläckage. Leta med startgas kring turbo, tryckslangar etc. Kolla oxå felkoder.
av S80_140HK
Jag gissar på att tempgivaren till insprutningen är defekt och därmed skickar felaktiga signaler till styrboxen som fetar på med bränsle fast det inte behövs.

Tempgivaren sitter mellan 3-4e insugskanalen under insuget på topplocket. Enklast att plocka av insuget för att byta den och då kan du passa på att byta insugspackning som oftast är dålig också :-)
panth0n skrev:Full gas medan du vevar starten spelar ingen roll, det är ingen förgasarmotor å tala om. Hur som haver, mina tankar går mycket starkt kring luftläckage. Leta med startgas kring turbo, tryckslangar etc. Kolla oxå felkoder.
asså den kanske går runt lite utan gas men dör ju direkt innan jag hinner gasa så jo
S80_140HK skrev:Jag gissar på att tempgivaren till insprutningen är defekt och därmed skickar felaktiga signaler till styrboxen som fetar på med bränsle fast det inte behövs.

Tempgivaren sitter mellan 3-4e insugskanalen under insuget på topplocket. Enklast att plocka av insuget för att byta den och då kan du passa på att byta insugspackning som oftast är dålig också :-)
Kan du kanske länka en sådan?

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]