Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Det är väl lite detta bra trimchip kan hjälpa med. Tändningen kan väl ställas tidigare upp till de varvtal där laddtrycket börjar komma, för lite bättre bottenvrid?
av Tomolo
Wow, vilka resurser du sitter inne på White! Vi kan alltså konstatera att fk har mer vrid redan från 2000 varv. Tack för info!

Jag har nu skaffat justerbar wg från KL, Viking ecomax och en laddtrycksmätare, allt beg. Tyvärr var en pinne på chipet av så ska fixa det först, men började med att mäta laddet original (varm motor, full gas:
- 1500 rpm: 0,2 bar
- 1800 rpm: Lite drygt 0,3 bar och sen inget mer (turbo+ funkar inte som sagt).

Så allt precis som det ska vara. Jag upplever att den har bra bottenvrid och gasrespons men saknar förstås lite spark på högre varv.

Sen bytte jag original wg mot ställbar med målet att hamna på 0,7 bar med original bränslechip. Bakom original wg satt ett par brickor, typ 5 mm, vilket kanske borde ha gett mer ladd än jag mätte upp... Gjorde iaf den ställbara nästan så lång som möjligt (4 varv på gängan) men det ladda som tusan, över 1 bar och spikade förstås. Nytt försök med endast 2 varv inskruvad hake (mindre än så vågade jag inte). Men fortfarande för högt ladd - typ 0,9 bar. Märkligt. Den ställbara är nu längre än original men förstås med hårdare fjäder. Jag upplevde också att jag fick mer ketchupeffekt med sämre bottenvrid men det är bara subjektivt, har inte mätt. Kan det bli den effekten eftersom wg nu är längre än original?

Nåväl, nu kommer jag sätta tillbaka den gamla med lite brickor bakom och se om jag får bättre kontroll på laddtrycket.
av Tomolo
Slangen är ju snart 25 år gammal men verkar ok. Tog bort lite i ändarna och flyttade från pysventilen till huset på turbon. Är ju inga jättetryck vi pratar om heller
av Tomolo
Nu tillbaka med original wg och ny slang mellan wg och hus. 7 mm brickor bakom gav 0.8 bar. Trodde original wg var god för max 0.7 bar (med ca 10 mm distanser). Börjar misstänka att mätaren visar för högt, kanske ska kolla den mot en annan manometer. Bilen går fint nu iaf tycker jag och upplevde inga spikningar.

Fick hjälp att löda på ny pinne på chipet så ska kasta i det vid tillfälle
av Tomolo
Tänkte jag skulle ge tråden ett avslut för kommande sökningar. Lagade pinnarna på ecomax bränslechip och kör med det tillsammans med original wg, 7mm brickor bakom. Laddar stabilt 0.8 bar och går fint. Har förstått att det chipet är mappat för högre ladd och lite mer luft/bränsle. Borde jag satsa på ett chip som är mappat för något närmare min setup istället? Förstår att det bästa är att bänka..
av Tomolo
Låter bra. Skulle ändå vara intressant att veta vilken setup chipet är mappat mot. Internet verkar inte helt överens.

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]