- mån 22 jun 2020, 22:27
#1386570
Wow, vilka resurser du sitter inne på White! Vi kan alltså konstatera att fk har mer vrid redan från 2000 varv. Tack för info!
Jag har nu skaffat justerbar wg från KL, Viking ecomax och en laddtrycksmätare, allt beg. Tyvärr var en pinne på chipet av så ska fixa det först, men började med att mäta laddet original (varm motor, full gas:
- 1500 rpm: 0,2 bar
- 1800 rpm: Lite drygt 0,3 bar och sen inget mer (turbo+ funkar inte som sagt).
Så allt precis som det ska vara. Jag upplever att den har bra bottenvrid och gasrespons men saknar förstås lite spark på högre varv.
Sen bytte jag original wg mot ställbar med målet att hamna på 0,7 bar med original bränslechip. Bakom original wg satt ett par brickor, typ 5 mm, vilket kanske borde ha gett mer ladd än jag mätte upp... Gjorde iaf den ställbara nästan så lång som möjligt (4 varv på gängan) men det ladda som tusan, över 1 bar och spikade förstås. Nytt försök med endast 2 varv inskruvad hake (mindre än så vågade jag inte). Men fortfarande för högt ladd - typ 0,9 bar. Märkligt. Den ställbara är nu längre än original men förstås med hårdare fjäder. Jag upplevde också att jag fick mer ketchupeffekt med sämre bottenvrid men det är bara subjektivt, har inte mätt. Kan det bli den effekten eftersom wg nu är längre än original?
Nåväl, nu kommer jag sätta tillbaka den gamla med lite brickor bakom och se om jag får bättre kontroll på laddtrycket.