Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Finns det fler databoxar än den vid golvet på passagerarsidan? Den måste i alla fall delvis varit under vatten. Så det är väl första steget att försöka torka ur den. Annars vet jag inte vad mer kunnat vara under vatten som är el. Bränslepumpen har ju varit helt under vatten. Strartmotorn. Men den funkar ju. Generatorn har klarat sig precis. Vad kan det mer vara? Tack för tumhållningen.
Har inte vattnet vatit över pedalstället klarar sig nog det mesta. Där sitter tändboxen, och även box för ABS bl.a beroende på vad för utrustning du har. Jag har en 745-a (-88B = en - 89-a registrerad innan 1/1-89) som är fullutrustad så jag vet/kan ta reda på var "grejerna" sitter om det är något som krånglar. Värmefläkten sitter ovanför bränsleboxen, har den inte blivit dränkt har inte tändboxen det heller.
Det har inte gått över pedalstället. Fläkten har jag provat och alla inställningar där. Har demonterat styrboxen som varit halvt under vatten så på den nivån har vattnet varit. Ska ta isär och torka ur och rengöra. Det droppade ur den när jag tog loss den.
Bilen startar men när jag stänger av och när jag försöker starta igen så går det inte. Då får jag vänta ett par minuter och sen startar den igen som jag skrev innan.
Jag får göra rent och torrt så gott och prova med det. Annars får vi undersöka vidare
Kolla här!
Nu har jag gjort rent styrboxen med alla till buds stående medel. Men felet är detsamma. Jag grunnade lite och lyfte minuspoolen och sedan satte fast den igen. Då startade bilen direkt.
Jag kollade felkoder. 1-2-1 visade det vilket betyder felaktig signal från lmm. Tog bort lmm och även slangen till gasspjället. I slangen fanns det oljeblandat vatten. Det har troligen kommit in i luftburken och vidare genom lmm in till gasspjället.
Är troligen lmm kass då eftersom jag med egna ögon sett att det inte står rätt till och att felkoderna visar det. Prova med annan lmm är väl nästa steg. Jag kopplade bort lmm när bilen var igång. Då gick den märkbart sämre.
Vad tror ni? Jag är oerhört tacksam för hjälpen jag fått hittills.
Om LMM'en är kass bör det gå att koppla ur den. Bilen bör då gå i ett nödläge, vara tämligen orkeslöst och gå allmänt risigt*, MEN, den bör starta varje gång och vara fullt körbar.
Likaså kan du koppla ur den med motorn igång, är den inte kass bör du märka en rätt markant förändring på motorgången några sekunder(bilen kanske t om dör) innan den återhämtar sig. Blir det noll och ingen skillnad så går bilen troligen redan i nödläget och LMMen är troligen kass. Observera dock att det finns andra saker som kan få bilen att redan gå i nödläget, så det är ingen 100%ig diagnos.

Bör dock nämnas att jag aldrig själv provat detta på LH2.4, utan min erfarenhet ligger mestadels hos Motronic4.4(960 95+, 850 GLT 96+, S/V70 20V 97-98). Principen bör dock vara samma även på LH2.4.

*(ingen garanti dock, min V70 t ex märktes det knappt på i styrka/körbarhet. V70/Motronic4.4's nödläge är dock säkerligen lite mer sofistikerat än LH2.4)
Lambdasonden jobbar inte vid en kallstart. Den liksom katalysatorn skall ju värmas upp till 230°C innan den jobbar. Så även om det har kommit vatten på den så är det nog inte ditt största problem nu.
Man måste nog se detta elände "lajv" som ni har blivit drabbade av för att säga något bestämt. Men börja med att torka bort allt tänkbart vatten. Det hjälper knappast att ställa en byggtork i garaget. Ni får öppna allt där det kan misstänkas att vatten har kommit in och torka ur.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!