Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mackannnnn
#1379540
Jag har en Volvo 940 LTT från -96 som jag har funderat på att trimma till litegrann, just nu är det någon innan mig som har höjt laddtrycket till 0.6 bar med ett t-kors, men jag vill göra det lite bättre. Jag har funderat på att köpa chip till den och undrar om både bränsle och tändning behövs? Vill landa på 1 bar. Sedan har jag funderat på om man kan spänna original wastegaten eller om man bör köpa en ny och isåfall vilka fördelar kommer med en ny? Pallar originalturbon (13c) 1 bar? Jag har läst om att montera eftermarknads-dumpventiler på bilar med LMM och hört att det inte går eller är en dålig idé på grund av att man släpper ut all luft som LMM mäter att man får in i motorn, men bör man inte kunna ha en öppen dumpventil innan sin LMM om man monterar sin LMM på tryckröret till insuget? Om inte vad ger det för problem? Sedan undrar jag om man kan komma undan med att ha 2,5 tum LMM, tryckrör och avgasrör med min tänkta setup, då det verkar vara just 2,5 tum nu (63mm mätt innerdiameter).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1379557
Tändningchip behövs nog om du ska upp till 1 bar. Man brukar kunna smita undan utan tändningschip upp till typ 0.8.
Bränslechippet är givetvis ett måste.

Det går att trycka ihop/spänna orginal WG, men det är ju fruktansvärt svårt att få rätt justering. En ställbar WG kostar ju ändå så pass lite(under tusingen ny), och då har du (oftast)justermån från 0.7 till 1.7bar.

1 bar på orginalsnigeln funkar väl om man enbart tittar på turbon.............. Men, den kommer bara pumpa varmluft = effektförlust.
Skulle inte ladda mer än 0.8 med orginalturbo och IC... Med (betydligt) bättre IC kan man kanske smita upp till 0.9 innan effekten går i botten.

Öppna dumpventiler är en dålig idé. Bilens styrsystem förväntar sig att luften från dumpningen kommer tillbaka och tar med den i sina beräkningar. Dumpar du då ut luften någon annanstans så blir beräkningarna fel. Spelar ingen roll vart du sätter den, du dumpar ändå ut luften utanför motorn, och motorn blir utan den luft den förväntar sig.
I praktiken så blir bilen att gå fett under och en liten stund efter dumpningen, om du dumpar luften utanför motorn. Det kommer ha negativ inverkan på gasresponsen efter dumpningen. I vissa fall så illa att den storknar helt.
av Mackannnnn
#1379755
Lucif3r skrev: ons 13 maj 2020, 14:41 Tändningchip behövs nog om du ska upp till 1 bar. Man brukar kunna smita undan utan tändningschip upp till typ 0.8.
Bränslechippet är givetvis ett måste.

Det går att trycka ihop/spänna orginal WG, men det är ju fruktansvärt svårt att få rätt justering. En ställbar WG kostar ju ändå så pass lite(under tusingen ny), och då har du (oftast)justermån från 0.7 till 1.7bar.

1 bar på orginalsnigeln funkar väl om man enbart tittar på turbon.............. Men, den kommer bara pumpa varmluft = effektförlust.
Skulle inte ladda mer än 0.8 med orginalturbo och IC... Med (betydligt) bättre IC kan man kanske smita upp till 0.9 innan effekten går i botten.

Öppna dumpventiler är en dålig idé. Bilens styrsystem förväntar sig att luften från dumpningen kommer tillbaka och tar med den i sina beräkningar. Dumpar du då ut luften någon annanstans så blir beräkningarna fel. Spelar ingen roll vart du sätter den, du dumpar ändå ut luften utanför motorn, och motorn blir utan den luft den förväntar sig.
I praktiken så blir bilen att gå fett under och en liten stund efter dumpningen, om du dumpar luften utanför motorn. Det kommer ha negativ inverkan på gasresponsen efter dumpningen. I vissa fall så illa att den storknar helt.
Okej det rätar ut en del för mig, tack!
Användarvisningsbild
av Åsanisse
#1385928
Lucif3r skrev: ons 13 maj 2020, 14:41 Öppna dumpventiler är en dålig idé. Bilens styrsystem förväntar sig att luften från dumpningen kommer tillbaka och tar med den i sina beräkningar. Dumpar du då ut luften någon annanstans så blir beräkningarna fel. Spelar ingen roll vart du sätter den, du dumpar ändå ut luften utanför motorn, och motorn blir utan den luft den förväntar sig.
I praktiken så blir bilen att gå fett under och en liten stund efter dumpningen, om du dumpar luften utanför motorn. Det kommer ha negativ inverkan på gasresponsen efter dumpningen. I vissa fall så illa att den storknar helt.
Tvärtom, det spelar stor roll var sakerna sitter i kedjan.
Öppen dump fungerar strålande så länge den sitter innan LMM. Vilket såklart kräver LMM på trycksidan.
Haken är att det är lätt att bli paranoid om man kör runt i en bil som låter PSSSSH när man växlar, efter ett tag ser man poliser med stora öron i varenda buske.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!