- ons 13 maj 2020, 13:27
Jag har en Volvo 940 LTT från -96 som jag har funderat på att trimma till litegrann, just nu är det någon innan mig som har höjt laddtrycket till 0.6 bar med ett t-kors, men jag vill göra det lite bättre. Jag har funderat på att köpa chip till den och undrar om både bränsle och tändning behövs? Vill landa på 1 bar. Sedan har jag funderat på om man kan spänna original wastegaten eller om man bör köpa en ny och isåfall vilka fördelar kommer med en ny? Pallar originalturbon (13c) 1 bar? Jag har läst om att montera eftermarknads-dumpventiler på bilar med LMM och hört att det inte går eller är en dålig idé på grund av att man släpper ut all luft som LMM mäter att man får in i motorn, men bör man inte kunna ha en öppen dumpventil innan sin LMM om man monterar sin LMM på tryckröret till insuget? Om inte vad ger det för problem? Sedan undrar jag om man kan komma undan med att ha 2,5 tum LMM, tryckrör och avgasrör med min tänkta setup, då det verkar vara just 2,5 tum nu (63mm mätt innerdiameter).