Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1377228
Hej,

Har en 944 GL -92 med motor B230FB med ca: 30.000 mil på mätaren. Har upptäckt omfattande kylarvätskeförlust en längre tid. Troligen brusten topplockspackning.

Hur svårt och tidskrävande är det att byta topplockspackning? Har skruvat det mesta som är Volvorelaterat under trettio års tid, dock inte motorer (bortsett från perifera motordelar exv kamrem, termostat, ventilkåpspackning mm). Är det mycket som behöver plockas bort? Behöver jag lyft? Topplocket är väl av aluminium och inte särskilt tungt?

Vad jag förstått är en momentåtdragare ett måste, i övrigt vanligt förekommande verktyg i form av hylsor mm.

Svar med tips mottages tacksamt.
av Malmstroem
#1377270
Jag har bytt topplockspackning på en 944 Turbo en gång i tiden. Det var inte speciellt svårt. Jag gjorde det på garageuppfarten med bara vanliga handverktyg. Det enda som jag fick införskaffa var en momentnyckel, resten av verktygen så räckte det med min gamla hylsnyckelsats.

Det som är största risken är att skruvarna till grenröret rostat så pass mycket att det går sönder. Eller att något annat sitter fast så pass mycket att det går sönder när du ska ta isär det.

Utöver momentnyckel vill jag minnas att topplocksbultarna ska vinkeldras. Det går att göra utan gradskiva, men det är lättare med. Jag gjorde det utan. :-)

Jag bytte kamrem samtidigt. En kamrem är så pass billig att det kan vara att rekommendera när du ändå river ner allting.
av Ulf965
#1377301
Sök på "byta topplockspackning b230" så finner du både videor och texter. Vad som inte är med i dessa, är problematiken med muttrar till grenrör avgas. Jag brukar köra motorn några minuter innan jag lossar dessa muttrar. Värme underlättar när man skall ha loss muttrar som suttit länge.
av tewo22
#1378599
Ulf965 skrev:Sök på "byta topplockspackning b230" så finner du både videor och texter. Vad som inte är med i dessa, är problematiken med muttrar till grenrör avgas. Jag brukar köra motorn några minuter innan jag lossar dessa muttrar. Värme underlättar när man skall ha loss muttrar som suttit länge.
Jag kan instämma. Det jag gjorde var att dränka hela pinnbultarna på avgassidan i rostlösare flera dagar i förväg (vid flertal tillfällen) innan jag ens rörde pinnbultarna, och när jag väl skulle göra det så värmde jag upp dessa med brännare.

Jag skulle vilja säga att pinnbultarna är så gott som one-time-use, så det är nog bäst att byta ut dessa om de åker med när du försöker skruva på muttern. Jag rekommenderar därför dig att beställa ett gäng med nya muttrar och pinnbultar, det finns på olika ställen.
Fordonsdelen- Ej i lager (https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/mo ... -48mm.html)
KLRacing - https://shop.klracing.se/sv/artiklar/pi ... -b234.html
KGTrimning - https://www.kgtrimning.org/tillbehor/sk ... pb046.html

Muttrar:
Fordonsdelen - https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/mo ... oppar.html
KLRacing - https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mu ... -b234.html
KGTrimning - https://www.kgtrimning.org/tillbehor/sk ... /lmm8.html
Användarvisningsbild
av lennarte
#1378615
Det finns pinnskruvar och muttrar till dessa av varierande kvalitet. Använd inte "handelsstål" (d.vs vanliga blankfözinkade) utan stålskruv (10.9) och förkopprade muttrar

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?