Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Jag har en Volvo 744-89 som går väldigt rykigt vid jämn gas, men funkar bra vid gaspådrag, har bytt mer eller mindre allt som har att göra med tändningen. Bilen visar inga felkoder, byte lmm idag, gjorde lite skilnad med tomgången då den var riktigt risig. Har lite ojämn tomgång just nu men är inte så farligt (blev mycket bättre efter att jag byte lmm). Har letat efter tjuvluft men har inte hittat något.
Motorn är en b230f. Hade uppskatats enrormt om någon vet vad felet hade kunat vara.
ArvidMagnefors skrev: lör 25 apr 2020, 22:15 Tjenare!
Jag har en Volvo 744-89 som går väldigt rykigt vid jämn gas, men funkar bra vid gaspådrag, har bytt mer eller mindre allt som har att göra med tändningen. Bilen visar inga felkoder, byte lmm idag, gjorde lite skilnad med tomgången då den var riktigt risig. Har lite ojämn tomgång just nu men är inte så farligt (blev mycket bättre efter att jag byte lmm). Har letat efter tjuvluft men har inte hittat något.
Motorn är en b230f. Hade uppskatats enrormt om någon vet vad felet hade kunat vara.
Det kan vara bränslefiltret som är igensatt. Mvh Tobias
ArvidMagnefors skrev: lör 25 apr 2020, 22:41 Jag kan kolla, men tycker att om det hade varit bränslefiltret så hade inte bilen dött vid gaspådrag då? För i nuvarande läget så är bilen rätt pigg. Eller är det så lite igentäppt så man bara märker av det vid jämn gas?
Det kan också vara så att insprutarna är igensatta. Då har du fel sprutbild i motorn. Häll då i en flaska injectorcleaner (STP) svart flaska för bensin som finns på Mekonomen och på mackarna. Ha gärna lite starkare blandning än vad som är föreskrivet på flaskan, en hel flaska till 30 liter bensin (Halv tank). Ettiketten på baksidan går att dra upp och där finns instruktioner. Insprutarna kan vara så igensatta, så att man behöver göra om proceduren två gånger. Kör helst med blandningen i en längre sträcka, gärna med lite högre varv, så insprutarna får stå öppna ett tag. Mvh Tobias
Min gl går betydligt jämnare efter byte bränsle och spridar relä. Mitt grundfel var att den inte startade varm.
Som positivt så fick jag stabil tomgång och den är betydligt piggare.
Kan ju vara värt byta :-D
Insugspackning är ju oxå ett vanligt fel på dessa motorer

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?