- fre 17 apr 2020, 01:19
#1375052
Var precis ute o körde, och mitt i en nedväxling från 5an till 4an så bara tvärdog bilen (alltså när jag var frikopplad).
Rullade in till sidan o öppnade huven o tog en kik men inget konstigt syntes, bilen startade direkt.
Går normalt bara att det baksmäller o knallar nästan hela tiden nu, innan gjorde den det bara ibland. Kan de vara fördelarlock/rotor/tändarm som är vad som tickar o för oväsen? Och även att den dummat sig så bilen dog nu? O inte fungerar riktigt eftersom de uppenbarligen kommer ut lite mer soppa i röret nu än innan?
Mvh
gubbstrutt skrev: ↑fre 17 apr 2020, 00:06 Vev och ramlager brukar ha en lite grövre ton. Än ett ventilspel vanligtvis. Spridarna kan ticka men de låter på tomgång med iaf på min V70. Spridarna låter även med kall motor.Okej tack för svar! För se vad fan som händer men de har nu hänt lite mer intressanta grejer att tillägga.
Ett avgasläck vid grenröret kan påminna rätt mycket om ett mekaniskt ljud. En rätt grov slang har jag haft o lyssna med typ 30-40mm inv går med en lång mejsel med. Akta så du inte trasslar in mejseln/slangen eller om du har långt hår eller skägg.
Om nått sitter löst kan du ju kolla upp. Håller du handen på kåpan kan ljudet dämpas lite. Det här är svårt utan att ha bilen själv.
Jag har svarat rent generellt för de flesta bilar nu.
Hade en 940 för ett par är sedan gått 52k mil den var slut i maskin klassiskt vevlager ljud det var även ett klapprade ljud det var värst vid kall motor troligen kolvar som var för glappa. Vevlager ljudet lät ungefär lika varm som kall. Som sagt svårt sånt här. Ang din första fråga om ventilspel vet jag det finns många duktiga 240 740 och 940 gubbar här som kan svara mer än jag även om resten.
Var precis ute o körde, och mitt i en nedväxling från 5an till 4an så bara tvärdog bilen (alltså när jag var frikopplad).
Rullade in till sidan o öppnade huven o tog en kik men inget konstigt syntes, bilen startade direkt.
Går normalt bara att det baksmäller o knallar nästan hela tiden nu, innan gjorde den det bara ibland. Kan de vara fördelarlock/rotor/tändarm som är vad som tickar o för oväsen? Och även att den dummat sig så bilen dog nu? O inte fungerar riktigt eftersom de uppenbarligen kommer ut lite mer soppa i röret nu än innan?
Mvh