Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

gubbstrutt skrev: fre 17 apr 2020, 00:06 Vev och ramlager brukar ha en lite grövre ton. Än ett ventilspel vanligtvis. Spridarna kan ticka men de låter på tomgång med iaf på min V70. Spridarna låter även med kall motor.
Ett avgasläck vid grenröret kan påminna rätt mycket om ett mekaniskt ljud. En rätt grov slang har jag haft o lyssna med typ 30-40mm inv går med en lång mejsel med. Akta så du inte trasslar in mejseln/slangen eller om du har långt hår eller skägg.
Om nått sitter löst kan du ju kolla upp. Håller du handen på kåpan kan ljudet dämpas lite. Det här är svårt utan att ha bilen själv.
Jag har svarat rent generellt för de flesta bilar nu.
Hade en 940 för ett par är sedan gått 52k mil den var slut i maskin klassiskt vevlager ljud det var även ett klapprade ljud det var värst vid kall motor troligen kolvar som var för glappa. Vevlager ljudet lät ungefär lika varm som kall. Som sagt svårt sånt här. Ang din första fråga om ventilspel vet jag det finns många duktiga 240 740 och 940 gubbar här som kan svara mer än jag även om resten.
Okej tack för svar! För se vad fan som händer men de har nu hänt lite mer intressanta grejer att tillägga.

Var precis ute o körde, och mitt i en nedväxling från 5an till 4an så bara tvärdog bilen (alltså när jag var frikopplad).
Rullade in till sidan o öppnade huven o tog en kik men inget konstigt syntes, bilen startade direkt.

Går normalt bara att det baksmäller o knallar nästan hela tiden nu, innan gjorde den det bara ibland. Kan de vara fördelarlock/rotor/tändarm som är vad som tickar o för oväsen? Och även att den dummat sig så bilen dog nu? O inte fungerar riktigt eftersom de uppenbarligen kommer ut lite mer soppa i röret nu än innan?

Mvh
gubbstrutt skrev: fre 17 apr 2020, 02:25 Visst fan kan det vara dina tänddelar som är slut dock har jag aldrig hört en fördelare ticka. Ta isär o kolla. Är det avgas röret det kommer soppa ur?
Har läst lite på andra ställen o har hört att de kan göra massa konstiga väsen från sig.

Ja de e avgaset jag menar, men de kommer ju inte ut soppa därifrån, menar bara att eftersom den baksmäller mycket mer än innan så är det ju mer överflöd av bensin nu än innan lixom.

Kollar runt lite o verkar som symptomen på en dålig fördelare o rotor är precis de jag upplevt, lite märkliga ljud, lite orolig på tomgång IBLAND, att den dör, baksmällan osv. Får byta o hoppas på att de löser mina problem :crying:
Sen har du kablar o stift med bara jävla utgifter. Jag har svårt att tänka mig att man kollar ventilspel
med annat än ett bladmått på din men vem fan vet. Själv har jag glömt.
gubbstrutt skrev: fre 17 apr 2020, 02:55 Sen har du kablar o stift med bara jävla utgifter. Jag har svårt att tänka mig att man kollar ventilspel
med annat än ett bladmått på din men vem fan vet. Själv har jag glömt.
Fördelarlock, arm, stift och kabelsats är köpt nu. Får se om de gör nån skillnad
Allt är bytt nu men de tickar fortfarande, upplever dock att de tar mycket längre tid innan de börjar låta, innan behövde jag bara stå på tomgång 1 minut sen hinna ut från gatan innan de börja låta, nu fick jag köra nåt varv på byn innan jag hörde det. Så jag antar de har något med saken o göra, tycker osså de låter svagare nu, vad fan kan de vara, får spel

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?