Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1371361
lennarte skrev: ons 25 mar 2020, 07:19 .. men dom försvann efter något år för att återkomma på 850 modellen. ..
Jo min V70 classic hade justerbara redan från fabrik men tydligen ersattes de återigen med fast pinne på tidiga V70N :-/
Volvo verkar ha väldigt svårt att bestämma sig :-D Eller kan det vara så att de monterade justerbara endast i kombination med vissa fabrikat av skivor eller bromsbackar..?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371452
I eftermiddags blev bilen färdig, provkörde till en biltvätt. Nu när insidan är så fin får man ju göra något åt utsidan också. Bilen blev riktigt fin men tyvärr ingick inte strykning. Högersidan är fortfarande lika skrynklig. Insidan däremot blev riktigt bra. Funderar på om jag ska använda min "tätningsmassa för över och under vattenytan" till att täta sprickorna i instrumentbrädan, där är en 5 - 6 mer eller mindre stora sprickor
Köpte för något år sedan en "rattmuff" i läder som ska sys fast i ratten. Jag har en väldigt sliten Volvo Racing rätt och det det blev riktigt bra. Riktigt bra grepp om ratten. Bilder kommer, uppdateringen till molnet verkar inte funka med den nya plattan. Besiktning i morgon 08:50 :-D :-D
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1371468
Lycka till :-)
Har jag berättat hur man enkelt kan kolla bromskraftfördelningen själv?
Jo man åker i t.ex. 70, kollar backspegeln noga och bromsar, distinkt men inte hårt, till nästan stillastående. Upprepa en gång till.
Hoppa ur, slicka på fingret och känn försiktigt på bromsskivorna. Vänster och höger sida ska kännas lika heta och skivorna fram ska kännas ungefär dubbelt så heta som bak.
Är det okej så blir bilprovningen också nöjd :party:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371473
Erik Å skrev:Hoppa ur, slicka på fingret och känn försiktigt på bromsskivorna. Vänster och höger sida ska kännas lika heta och skivorna fram ska kännas ungefär dubbelt så heta som bak.
Jag har en boogie trailer till min båt (totalvikt 1800 kg) där gjorde jag som du du beskriver. Det är nästan omöjligt att mäta bromsverkan mellan axlarna då dom bakre hjulen nästan är i luften utan båt på. Har numera en IR-termometer och kör med handbromsen på trailern på och mäter sedan. Det brukar funka. Volvon bara kör jag och "känner" hur det bromsar. Men alla kolvar och klossar går ju lätt så det ska inte vara några problem. Dock har jag fått rostmarkeringar på skivorna, hoppas det blir bättre i morgon för det var inte bra idag, trots att jag värmde upp dom ordentligt. Kanske tur att jag bytte bromsvätskan i morse...... :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371475
Några bilder var komna nu, här är bilden på min "nya" ratt. Den känns mycket behagligare att hålla i. Det tog över
2 timmar att sy ihop den. Och visst blev det fint med en ordentlig tvätt och rengöring. Här ser man 2 av sprickorna i instrumentbrädan också
IMG_20200325_093801-1152x864.jpg
IMG_20200325_093801-1152x864.jpg (165.87 KiB) Visad 110 gånger
Tog en bild in mot garaget, det behövs städa där också nu :P
IMG_20200325_093912-1152x864.jpg
IMG_20200325_093912-1152x864.jpg (200.85 KiB) Visad 110 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371492
Nu har dom sista bilderna också kommit, det är på bromsarna fram. Dessa glidningar kan aldrig rosta fast, lite kopparpasta en gång om årets funkar det.
IMG_20200325_101306-864x1152.jpg
IMG_20200325_101306-864x1152.jpg (168.62 KiB) Visad 89 gånger
Rengöring och ny kopparpasta på klossar och glidytor. Silicon fett innanför gummidamaskerna med en injektionsspruta
IMG_20200325_100653-864x1152.jpg
IMG_20200325_100653-864x1152.jpg (231.98 KiB) Visad 89 gånger
En ofta bortglömd detalj, byta bromsvätskan. Smidigt att göra när alla kolvar är intryckta. Det går inte att suga upp all vätska, men gör man det ofta så blir det bra ändå.
IMG_20200325_102740-864x1152.jpg
IMG_20200325_102740-864x1152.jpg (148.84 KiB) Visad 89 gånger
Och till sist, spraya kopparpasta på nav och hjulbultar
IMG_20200325_103211-864x1152.jpg
IMG_20200325_103211-864x1152.jpg (221.91 KiB) Visad 89 gånger
2 timmar kvar till besiktning,,,,, :sick:
av Rådlös
#1371498
Du nämnde sprickor i instrumentbrädan. Här är en film att kolla:

Det kräver som vanligt lite speciella verktyg och en speciell sats från någon leverantör. "Men annars går det nog lätt". ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371536
Nybesiktigad och "godkänd"??? Blev lite fundersam, det står "fordonet underkänt". Men i nästa mening "Nästa ordinarie besiktning 2022-03-31". Så det gick nog ganska bra ändå... :-D :-D
20200326_113024-612x816.jpg
20200326_113024-612x816.jpg (75.49 KiB) Visad 72 gånger
Ratten skakar våldsamt när jag bromsar hårt, men det sa' han inget om. Det är rostmarkeringar på skivorna och kommer när den står oanvänd. Får se om det försvinner, annars har jag 4 st bromsskivor sparade som jag kan "svarva till"
Avgasvärdena går inte att få på besiktningsprotokollet längre så han skrev det på en lapp (nya regler för fordon -93 ock äldre)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1371566
Hörrö farfar, det står ju klart och tydligt att den blev underkänd, men att ägaren(du) ansvarar för att felen snarast blir åtgärdade snarast och kräver ej någon efterkontroll ;-)
Man brukar få sånt på mindre fel, såsom lampor och dylikt.
teoretiskt behöver du inte åtgärda felen fören om 2 år.

Schysst att du fick och ville ha resten av avgasvärdena på en lapp brevid. Dom är ju ändå värdefulla som information om hur motorn och allt därtill mår :-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Går det inte att skaffa en 8mm slang och a[…]

Dra tungt med ny motor?

Är du orolig är det väl bara att ki[…]

045D9F62-3CCC-4500-A168-248883A0F8D0.jpeg

Volvo 245 med AC

Vet inte om det gäller alla 200 modeller, men[…]