Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Har problem med kilometermätaren samt trippmätaren.
Båda har lagt av men hastighetsmätaren funkar som vanligt.
Det är en VDO mätare med 3 pols kontakt på baksidan (-87 årsm)

Är det nån som haft detta problem förut och orsak?
Vore tacksam för hjälp.

Mvh
Linus
Vilken jävla otur du har haft med din 740. Tror aldrig detta hänt en Volvo 740 förut. Detta måste vara den första gången detta händer!!!!!!!! Men nån gång ska även en hederlig Volvo 740 råka ut för ett sånt här missöde, eller hur?
Skämt åsido, detta är det vanligaste felet en 740 kan råka ut för. Skriv i sökrutan "Trippmätare 740" så får du upp 61 trådar och kan gå igenom dessa. Söker du på Google, så kommer det upp 101 resultat. Lycka Till!
93Johanson skrev:Har problem med kilometermätaren samt trippmätaren.
Har haft samma i snart ett år (745 -88B). Använder frugans gamla mobil (Sony Ericson Xperia) och en app som heter Ulysse som tripp och km-räknare. Funkar, om inte kanon så går det att hålla reda på bränsle förbrukningen i alla fall. Funkar som Dachcam om man vill också.

Mvh
Lennart
Nicke8019 skrev:Lånar tråd. Km/trippmätare funkar inte, nollställarpinnen är väldigt trög att trycka ner, kan den göra att båda slutar funka eller är det kombination av kugghjulet tro?
Om den inte går tillbaka helt så jaa, i alla fall trippmätaren. Osäker på vägmätaren, den nollas ju inte
Volvo 740 MFL har ofta lödfel eller skadade, rostiga eller ärgade kontakter. min tripp slutar fungera varma sommardagar, tank mätaren åker upp och ner som en jojo. jag försökte laga min bensin mätare och kunde hitta kall lödningarna genom att "vicka" på lödningarna så såg man när mätaren dök så lödde man om den lite halvt amatör mässigt. det hjälpte inte då felet nog ligger i tanken som jag ska ta tag i någon dag.
funderar på att ta in mätar huset nu innan sommar premiären och försöka löda lite på trippdelen.
min brors volvo hade liknande fel men där funkade tankmätaren perfekt medan varv och hastighets mätarna levde sina egna liv.

SÅ kolla kablar och leta kall lödningar är mitt tips.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]