Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Det är ett känt problem att klädsel på dörrpanelerna nästan alltid skrynklar sig på 900-serien från 1995-1997. Orsaken var att en Volvoarbetare på Tanumverken uppfann en billigare metod för att fästa plastklädseln mot panelen. Han fick t.o.m en ersättning för denna kostnadsbesparing. Nog om detta. Resultatet blev ju en katastrof.
Min fråga. Jag har försökt, att laga dessa, men med dåligt resultat/ utseende. Felet verkar vara att plastklädseln av någon orsak i överkant mot fönster blir för stor, lossnar och veckar sig. Har någon lyckats att laga detta på ett någorlunda snyggt sätt, vore jag tacksam för tips hur man skall gå till väga.
Jag har bara S/V90 och 960 bilar från 1995- 1998. Dessa bilar har en egen typ av dörrpanel och det är stort sett bara 98:or, som är felfria och man kan få en bra dörrpanel från. Är det någon som har felfria paneler köper jag dem gärna.
av bönan
Jag var med min 960 till en bilsadelmakare i annat ärende (byte av stolsvärmeelement) och passade då på att fråga honom om det gick att laga. Hans lösning, som jag förstår det, var att skära bort överskottet, limma med bättre lim och sedan använda någon slags läderspackel som fanns i matchande färg. Det skulle kosta ungefär 1000 kr per dörr, enligt honom.

Det har hittills inte blivit av då firman ligger tämligen avlägset, så jag kan inte säga något om resultatet. Kan även vara värt att höra med Colorglo (kedja), som brukar vara duktiga på sånt här.

Med tanke på vad 98:ans dörrsidor brukar gå för, så kan det nog vara värt att laga på firma.
av bönan
Tuck Shop Bilsadelmakeri, Uppsala.

Colorglo finns lite överallt, anlitade dem till att laga en reva i sittdynan på en Merca jag hade tidigare, med gott resultat.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]