Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av roven123
Har problem med att få min bluetooth OBD dongel att fungera till bilen. Jag har en ELM 327 blåtands dongel och andvänder torque appen. Den verkar kunna koppla till både bluetooth och till ecu:n men jag får inte upp någon slags data. Varvtal, hastighet, bränslefförbrukning osv. "no data".

Någon som också stött på samma problem? Har läst att det har fungerat till massvis av olika volvo bilar nya som gamla.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
V90 använder väl motronic 4.4, och på motronic4.4 fungerar inte generiska läsare speciellt bra på, om ens alls. Att få fram live-data är tämligen omöjligt. På sin höjd får man ut TPS och RPM(Som aldrig stämmer, iaf inte på 5-cyl).
M4.4 skickar helt enkelt inte ut dom värdena genom OBDII-uttaget, och dom få som finns är allt annat än generiska.
Enda sättet att få ut vettiga värden ur OBDII-uttaget är att modifiera styrboxen och kasta in den i ett speciellt debug-läge, och sen använda motronic suite på en laptop.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]