Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frojt
Hejsan.

Jag har ett problem som jag inte blir klok på.

Bilen går jätte bra vid "normal" lugn körning och normal tomgång. Men när man gasar på fullt mellan 2000-3000 varv så hoppar bilen och beter sig som den går på 3 cylindrar ungefär, baktänder, smäller och har sig . Kommer man upp på 4000 eller t.o.m gasar fullt vid 4000 så går den precis som den ska.
Bilen beter sig exakt på samma sätt varm som kall.

Hoppas jag förklarat någorlunda bra.

Saker jag gjort och testat:

-tändstiften är kollade och fina

-bytt vaccumslangar från Wgn osv

-bytt tändkablar

-lambadan är ny

-bensinfilter är helt nytt

Det är väl vad jag kommer på just nu.

Tacksam för ideer och svar om någon haft liknande problem och löst det.

Mvh Alexander
Öppet luftfilter verkar inte vissa motorer tycka om. Sätt tillbaka original delarna och prova innan du lägger ner en massa pengar och arbete på den
Titta på det invändigt, även rotorn. Är det smutsig, oljig och/eller fullt av kolstoft från kolpinnen så kan det gå att tvätta rent. Men det ska bli en absolut slät yta utan några svarta fastbrända "streck". Är det några år (5 - 10 år) gammalt brukar det vara svårt att få rikigt bra. Byt både lock och rotor, mät med ohm mätare så det är kontakt mellan utsida och insida på locket. Det har (för några år sedan) varit problem i tillverkningen och en massa reklamationer (även original) så det är bättre och kolla innan du skruvar dit det. Mät även rotor, och dom gamla tändkablarna (4000 - 5000 Ω). Tveka inta att byta kablarna också, allt detta är förbrukningsgrejer och håller sällan bilen ut på en Volvo. Möjligtvis på syderupeiska bilar som sällan körs mer än 10 år.

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]