Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Galle
Tjenare, tänkte till våren/sommaren bygga T5 i min 740 -89, hade tänkt att köpa in en hel bil (typ 850) och ta motorn ur. Växelådan är en m47 som är dålig så behöver nog byta den mot en bättre m47 eller m46? eller kanske m90 om inte m47 pallar trycket. kopplingen ska nog också bytas. men kan någon räkna upp eller länka en lista på vad som ska göras, samt vad som behöver köpas. hade tänkt mig orginal ev. lite lätt trimning, den ska vara väg reggad. Jag är 16 nu fyller 18 i april 2021 så har ett tag på mig, har tillgång till bra garage med lyft och motorlyft och kunnigt folk så att genomföra projektet ska inte vara några större problem.
av tewo22
Låter som ett kul projekt, det finns nog många kit för att sätta i t5 i 740. Angående väcellådan så hade jag kört på en BMW zf-låda till bilen, de verkar vara väldigt slittåliga och körs ofta när man ökar hästkrafterna. M90 är känd för att få problem med synkringen på 3ans växel vid t.ex. kopplingssparkar.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]