Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Timon
Tjena har tre felkoder jag behöver hjälp med eller iallafall komma med tips vart felen kan ligga någonstans

Felkoderna

2-1-2 = Lambda
2-3-2 = Rik eller mager blandning vid tomgång (Tror den hänger ihop med lambdan
2-4-2 = Höger bältespännare avbrott i kretsen (Det är den här jag behöver hjälp med har kollat från bältespännaren och följd till mittkonsol men där var den hel så tänkte höra om någon här vet vart dem brukar isåfall gå sönder eller om det är själva bältespännaren)

Med vänlig hälsning// Tim
Användarvisningsbild
av lennarte
Gör först så att du nollar felkoderna och kör någon mil om du inte vet hur gamla felkoderna är.
Frugan fick felkod på bältessträckaren när hon satt med tändning på tills batteriet var nästan helt tomt.
Så här står det undet FAQ på detta forum
2-1-2
Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.

Och
2-3-2
Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

2-3-2 kan man få när det är en läcka (även "pyttesmå") någonstans mellan LMM och topplock (tjyvluft) eller mellan topplock och katalysator. Även om det är fel på vevhusvenilationen
Tyvärr skiljer det inte på om motorn går fett eller snålt
av Timon
Tack för infon men en sak som gör mig lite fundersam är att miljö lampan inte lyser den slocknar direkt så tror det måste vara gamla felkoder och hur raderar man dessa isåfall?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det går att göra i dosan också. Tryck knappen 6 sek, vänta 3 sek (tills lampan lyser) tryck 6 sek igen. Så ska dom vara borta. Annars lyfter du av en batterikabel några minuter (5 - 10 min) så nollar du alla boxar helt
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]