Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Inhandlat packningen hos volvo.
-Något speciellt att tänka på vid byte? Eller bara lossa dom skruvar som håller grenröret och byta?
-Något annat som behöver denonteras?
-Smörjer ni packningen med monteringsfett för att hålla den på plats?

Moment på skruvarna?

Lambdalampan började lysa igår, antar att detta kan ha ett samband? Den har dock läckt där ett tag utan att den lyst
Senast redigerad av 2 volvorullar, redigerad totalt 0 gång.
Nä de e väl bara de muttrarna som ska loss

Stålborsta noga spraya på nåt rostlösande helst ett par ggr i förväg. Och prova inte med nåt annat än sexkantshylsa de brukar ha fastnat ganska bra om de inte varit loss tidigare..

Min förra 240in körde ja utan 2 av pinnbultarna de de gått av så de kan bli rätt ändå.

Har du kvar fästet som går från växellåda till främre röret kan de behöva lossas på så grenröret blir lättare att flytta på
Kör gärna motorn 5-10 minuter innan du försöker lossa muttrarna. Värme brukar hjälpa för knepiga muttrar. Om du inte kan återanvända muttrarna, försök finna kopparbelagda muttrar. Sådana muttrar satt original och skall vara lättare att lossa än vanliga muttrar.
Haynes tycker att muttrarna skall dras med 23 Nm
robinb3rgsten skrev: tis 07 jan 2020, 19:15 Nä de e väl bara de muttrarna som ska loss

Stålborsta noga spraya på nåt rostlösande helst ett par ggr i förväg. Och prova inte med nåt annat än sexkantshylsa de brukar ha fastnat ganska bra om de inte varit loss tidigare..

Min förra 240in körde ja utan 2 av pinnbultarna de de gått av så de kan bli rätt ändå.

Har du kvar fästet som går från växellåda till främre röret kan de behöva lossas på så grenröret blir lättare att flytta på
Tack, har rengjort allt och sprayat alla muttrar med krypolja. Alla lossade fint en ville dock gänga med sig pinnbulten. Just den som satt mest svårtillgängligt.
Får fortsätta imorrn.
Ser för trångt ut för att komma åt med
momentnyckel. Inte ens hylsa med spärrskaft fixk plats på vissa. Fick använda block/ringnyckel. Får dra på känn. Dom var ej hårt dragna. Uppskattar att dom satt med ca 10Nm.
Vet inte riktigt vilket fäste du menar från växellådan?
Ulf965 skrev: tis 07 jan 2020, 19:52 Kör gärna motorn 5-10 minuter innan du försöker lossa muttrarna. Värme brukar hjälpa för knepiga muttrar. Om du inte kan återanvända muttrarna, försök finna kopparbelagda muttrar. Sådana muttrar satt original och skall vara lättare att lossa än vanliga muttrar.
Haynes tycker att muttrarna skall dras med 23 Nm
Tack för bra tips!
Det är enklare att göra rent ordentligt genom att ta bort alla pinnskruvarna. Jag har en rak träbit (c:a 30 cm) som jag häftad fast fin smärjelduk på, blir som nytt. Glöm inte anslutningen mot främre avgasröret, där var det också probem på min motor. Fick börja där med en grov fil. Nya pinnskruvarna och koppar muttrar (som skrivits ovan) satte jag, både mot topplocket ovh mot avgasröret.
Pinnskruvarna kan man ta bort med hjälp av dubbla muttrar, eller specialverktyg. Dom satt inte hårt på min, hälften följde med ut från början
Tack Lennart!
Har tyvärr inga nya pinnbultar eller muttrar men gör iordning med gängsnitt och tapp om det behövs.

Denna skruven är jäkligt bökig att komma åt (inringad i blått, den andra nedre från rutan.
Går ovanifrån med ringnyckel men det är riktigt trångt.

Slipper helst ta bort vevhusventilationen. Går slangstumpen från vevhus vent att lossa?
Bilagor
8035A9E2-07C2-42E6-8313-8D9A90E8BCEA.jpeg
8035A9E2-07C2-42E6-8313-8D9A90E8BCEA.jpeg (224.6 KiB) Visad 1069 gånger
Då var det bytt. Hade ärgat fast vid skruven närmst vindrutan. Fick använda kofot för att få det att släppa. Inget gick sönder.

Jag har en annan tråd på forumet där jag haft knackningar från växellåda/koppling endast under tomgång. Dessa försvann nu efter bytet av
grenrörspackningen.

Motorn har skakat kraftigt så hela drivlinan skakat?
Såklart glad att kanske slippa ta ner kardan/vxlåda och koppling men fundersam på vad/hur som knackat.
Knackade endast på tomgång och slutade när man tryckte ner kopplingen.
Bilagor
2C1CBD6D-D4EE-4700-9132-7BCF4CB24735.jpeg
2C1CBD6D-D4EE-4700-9132-7BCF4CB24735.jpeg (846.26 KiB) Visad 1044 gånger
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]