Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Graal1
#1352031
Hej på er,

Jag har nyligen fått "ärva" en Volvo 945 från -95 som inte gick igenom senaste besiktning på grund av att ABS-lampan lyser.

Jag har använt diagnosboxen i bilen som ger felkod 1-5-1, dvs vänster ABS-sensor fram. Jag köpte mig en multimeter för att mäta ohm/resistans på båda givarna fram men ingen av dem ger några siffror alls. Den ena delen, den som går in mot instrumentpanelen, på höger sida ger mig ett värde men inte den nedre änden.

Gör jag något fel? Och den högra sidan borde vara OK eftersom jag inte får någon felkod på den - eller?

Är relativt ny på att själv fixa med bilar men är sugen på att lära mig, så har ni några tips eller idéer så tar jag varmt emot det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1352044
Har du instrumentet inställt på rätt värde? En fungerande givare fram ska vara omkring 900 till 1200 ohm. Den bakre lägre, omkring 600 ohm. Du mäter med givaren bortkopplad vid fjädertornet och mellan kablarna till givaren
av Graal1
#1352087
lennarte skrev:Har du instrumentet inställt på rätt värde? En fungerande givare fram ska vara omkring 900 till 1200 ohm. Den bakre lägre, omkring 600 ohm. Du mäter med givaren bortkopplad vid fjädertornet och mellan kablarna till givaren
Jadå. Har ställt in det på 2k ohm när jag mätt. Är inte riktigt säker på vad fjädertornet är? Jag kopplade bort kabeln i mitten där "halvorna" möts under motorhuven. Såg några videos på Youtube och det ser ut att vara rätt ställe.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1352245
Fjädertornet kallas allmänt den "bulan" i motorrummet där fjäderbenet sitter fastskruvat. Finns andra namn också, men "fjädertorn" verkar vara det som anväds på denna sida
Att det inte visar någonting kan tyda på avbrott i kabeln ner till givaren, eller så ärgat på dom runda stiften att du inte fått ordentlig kontakt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1352377
Graal1 skrev: tor 05 dec 2019, 08:53 ..Har ställt in det på 2k ohm när jag mätt. ..
Börja på högsta mätområdet 20 Mohm eller vad det nu kan vara på ditt instrument, sen kan du stega ner till lägre mätområde allteftersom för att få bättre upplösning. Om du mäter på 2k - området och givaren råkar vara på 2.1 kohm så kommer instrumentet att visa "OverLoad" dvs samma sak som öppen krets.
av Graal1
#1352921
lennarte skrev: fre 06 dec 2019, 08:02 Fjädertornet kallas allmänt den "bulan" i motorrummet där fjäderbenet sitter fastskruvat. Finns andra namn också, men "fjädertorn" verkar vara det som anväds på denna sida
Att det inte visar någonting kan tyda på avbrott i kabeln ner till givaren, eller så ärgat på dom runda stiften att du inte fått ordentlig kontakt.
Precis! Då mäter jag på rätt ställe. Får där inget värde alls, alltså bara 0. Men hur är det möjligt att mäta resistansen när kabeln inte är inkopplad? Är det för att multimetern ger kabeln ström?
av Graal1
#1352923
Erik Å skrev: fre 06 dec 2019, 23:34
Graal1 skrev: tor 05 dec 2019, 08:53 ..Har ställt in det på 2k ohm när jag mätt. ..
Börja på högsta mätområdet 20 Mohm eller vad det nu kan vara på ditt instrument, sen kan du stega ner till lägre mätområde allteftersom för att få bättre upplösning. Om du mäter på 2k - området och givaren råkar vara på 2.1 kohm så kommer instrumentet att visa "OverLoad" dvs samma sak som öppen krets.
Ok, tack för tips! Det har jag inte testat.
Jag läste någonstans att man kan snurra på hjulet när det är upphissat och kunna möta mV eller mA, stämmer det? Jag testade men fick inget värde där heller, då enbart på den vänstra sidan - samma sida som diagnosboxen menade på är fel.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1353192
Om kuggkransarna är Ok så ska man få fram AC mV om man snurrar på hjulen, under förutsättning att givaren också är Ok. Det är inte ovanligt att det blir kabelbrott på kabeln till givarna fram. Prova att mäta och gunga och vrida hjulen samtidigt.
När du mäter resistansen i givaren som sitter i andra änden av kablarna så måste kablarna vara bortkopplad från kontaktstycket så att du bara mäter på på kablarna till givaren och givaren. Har du då 0 Ω är det förmodligen kortslutning i kabeln eller i givaren. Visar det Mohm är det avbrott. Visar den något däremellan är det kontakt och då ska den visa mellan c:a 900 och 1200 Ω om det ska vara rätt. Visar den något annat är det fel på den.
av Graal1
#1357571
Sorry för sent svar!

Kuggkransen är rostig men tror ändå att den är OK. Jag påbörjade byte av sensor men stött på patrull. Jag lyckades få bort bulten/skruven eller vad det nu kallas men lyckas inte få ut själva givaren, den har rostat fast i hålet. Behöver jag ta bort bromsar, bromsskiva med mera för att banka ut den? Har någon nåt tips på hur jag på bästa sätt får ut det som är kvar?
av jesper13
#1357574
det enklaste tycker jag är att ta av ok, skiva och nav och sedan banka ut resterna av den gamla givaren, se till att du får ut allt, gör rent i hålet. de gånger jag bytt har jag smort med koppar pasta på den nya givaren, för mig har det funkat klockrent.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]