Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Davidowich
Hej alla kloka.
Har en avbruten nyckel i tändningslåset på sonens 940 a-traktor
Har försökt allt, men den går inte att få ut & enligt mina googlingar återstår bara att byta rattstång.
Det ser ut som att rattstången är "delad" i kupén. Alltså typ som en kraftaxel till en jordbrukstraktor.
Min fråga är alltså om det är så?
Ska den gå att dra isär där?

Mvh, David
av Davidowich
Tydligen inte så enkelt.
Om man inte kan vrida nyckeln till läge 1 kan man inte trycka in låsspärren & får ej lös låset utan måste byta hela stången...
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag inte gjort detta på många år men på 1/200 var det inga större problem att borra ut skruvarna som håller ihop hela rattlåset. Sedan delar du hela rattlåset och monterar ett begagnat med nya "stöldskyddsskruvar". Då var det borttappade nycklar, men 7/900 har jag inte bytt på.
av hejpådig7777Volvo
Jag har bytt rattstången på min 945:a. Det var tufft jobb, men det gick. Kan inte ge någon detaljerad förklaring, eftersom det var några år sedan. Jag köpte hel rattstång med nyckel plus båda dörrlåsen fram från en skrotad 740. Gör man det först, så vet man hur man gör på den egna bilen. Jag minns att det är tre skruvar som ska lossas under ratten. Har för mig att jag tog bort ratten (enkelt) också. Där stången delar sig i motorutrymmet ska man ta isär rattstången. Jag använde en lång huggmejsel och slog försiktigt uppåt för att få bort "överdraget" med splines bort. Inget gick sönder. Säg åt din son i fortsättningen att spruta 5-56 eller liknande i tändlåset, när det går trögt och aldrig ta i hårt när nyckeln kärvar. Tändlåsen på de gamla Volvo är mer eller mindre outslitliga. Mvh Tobias
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]