Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kicken
Hej tänkte höra om ni kan hjälpa mig o få ordning på min mammas bil!

Motor: den rycker vit/grå på tomgång och när man gasar mycket, men hon gasar ju alldrig hårt så det är mäst när hon står på tomgång vig rödljus m.m
Den drar olja men inget vatten inte märkbart iallafall.
så vad tror ni? topplockspackningen eller turbon?

ABS: abs lampan lyser ibland o lyser ett tag, för var det inte så ofta men nu lysser det nästan varje dag. och det händer ibland när lampan lysser o hon bromsar hårt så tycker det i bromspedalen typ som om abs slår till o tror hon åker på is m.m

tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Bosse78
När det gäller ABSen kan det vara så att du behöver göra ren tandhjulen. Detta gör du genom att ta bort bromsskivorna på framhjulen och under den sitter ett hjul med tänder på, borsta rent dessa med stålborste eller ännu bättre om du har sånt där stålkrull på borrmaskin.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vilken årsmodell är det på bilen?
av kicken
Jocke S. skrev:Vilken årsmodell är det på bilen?
- 98
av kicken
Bosse78 skrev:När det gäller ABSen kan det vara så att du behöver göra ren tandhjulen. Detta gör du genom att ta bort bromsskivorna på framhjulen och under den sitter ett hjul med tänder på, borsta rent dessa med stålborste eller ännu bättre om du har sånt där stålkrull på borrmaskin.
super tack! ska testa det! där bak då? samma där eller?
Användarvisningsbild
av lilleman
kicken skrev:
Bosse78 skrev:När det gäller ABSen kan det vara så att du behöver göra ren tandhjulen. Detta gör du genom att ta bort bromsskivorna på framhjulen och under den sitter ett hjul med tänder på, borsta rent dessa med stålborste eller ännu bättre om du har sånt där stålkrull på borrmaskin.
super tack! ska testa det! där bak då? samma där eller?
det finns inga tandhjul bak det är samma givare som till hastighetsmätaren rätta mig någon om jag har fel mvh/roger
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Funkar hastighetsmätaren så ligger felet troligtvis runt någon av givarna fram. Koppla ur kontakten från en givare och mät resistansen (ohm) mellan stiften (mot givaren) = 1000 ohm. Mät båda givarna.
av kicken
Jocke S. skrev:Funkar hastighetsmätaren så ligger felet troligtvis runt någon av givarna fram. Koppla ur kontakten från en givare och mät resistansen (ohm) mellan stiften (mot givaren) = 1000 ohm. Mät båda givarna.
okej men bara täningen påslagen eller måste motorn vara på?
Användarvisningsbild
av Fluffen
När du mäter resistansen ska du varken ha tändning eller motor på.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
kicken skrev:
Jocke S. skrev:Funkar hastighetsmätaren så ligger felet troligtvis runt någon av givarna fram. Koppla ur kontakten från en givare och mät resistansen (ohm) mellan stiften (mot givaren) = 1000 ohm. Mät båda givarna.
okej men bara täningen påslagen eller måste motorn vara på?
Varken eller. Kontakten hittar du uppe vid innerskärmen (oftast fastsatt med en stripes). Kabeln kommer genom innerskärmen och följer upp till kontaktstycket... Tändningen ska inte vara på vid resistansmätning.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]