Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
Hejsan. Vad ska man montera för kamaxel i en B230e motor för att få bättre botten vrid.
av Rådlös
Det är en djungel med kamaxlar. Möjligen kan en trimfirma, som även säljer kamaxlar svara lite bättre på din fråga.
Men marinkamaxeln är konstruerad för att ge ett bättre och jämnare vridmoment över hela registret. Båtar har ju ingen växellåda och dom jobbar alltid i "uppförsbacke". Därför har dom en "egen" kamaxel.
Men så finns det en annan variant också. E85 ger ett mätbart bättre drag på botten- och mellanregistret. Kanske ingen "raketmotor" men mätbart och dokumenterat. Men då måste du konvertera motorn först. Det är dock inga problem med det. Den kunskapen finns bland många. Bl.a här: www.etanol.nu
av Pingo
Ok,men det är inte toppfart jag är ute efter. Har en B23 A i nu på 112 Hk och185Nm,men jag tror att några går i hagen
Användarvisningsbild
av lennarte
Först och främst behövs en motor i god/mycket kondition. Att försöka "klämma ut" fler "hästar" i en "halvtaskig" motor är dömt att misslyckas. Om man t.ex höjer komp.förhållandet genom att plana topplocket och monterar en "vassare kam" så sjunker kompressionstrycket i cylindrarna vid start p.g.a avgasventilerna stänger senare och insugsventilerna öppnar tidigare och belastningen på slitna kolvringar och vevlager kommer att öka ordentligt när den väl är igång. I den bästa av världar kan effekten öka med 30-40 hk, i sämsta fall får du en minskning av effekten + en törstig motor. Har du en förgasare så plocka bort den och ersätt den med dubbla typ Weber DCOE eller minst, en 2-port DCD 36 eller 38 mm. Det räcker gott till 150 hk. För stora förgasare är onödigt och kan bli svåra att bestycka till en så låg effekt
Sedan är det ju det där med besiktning....
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]