Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1341034
Hej,

Jag har en 744 GLE med automatlåda från året 1991. Förra veckan upptäckte jag att mina bromsljus inte fungerade, kunde snabb hitta "felet", löste sig med att sätta i en ny säkring.. trodde jag.

När jag satt i en ny säkring så lyser mina bromsljus konstant, vänster + höger + bakruta.
(Tändningen är av, och bromspedalen är inte nedtryckt)

Igår inspekterade jag bromsljuskontakten, den rör på sig fint, och då jag kopplade ur den så lyste bromsljusen ändå när jag satte tillbaka säkringen.

Misstänkte att lamphållarna kan vara orsaken, då det regnar en hel del där jag bor (Irland) och baklyktorna har en historia av att dra till sig fukt. Så jag testade att koppla ur kontakterna till lamphållarna baktill, och hoppades på att bromsljuset i bakrutan inte skulle hoppa i gång när jag återigen satte i säkringen, men så var inte fallet.

Lamporna är av typen P21w Ba15s (enligt bilens medföljande handbok)

Är det något jag missar?
#1341674
Hej!

Jag har nu bytt ut glödvakten, tyvärr utan någon förbättring.

Bilen är registreringsbesiktad med dragkrok, dock så var det något som inte fanns på bilen när jag förvärvade den.
Jag har letat under bilen efter släpvagnskontakten men lyckas inte hitta något.

För att vara på den säkra sidan så ska jag gå igenom bagageutrymmet idag och leta efter kablage't.

Då jag kopplar ur glödvakten så slocknar bromsljusen. Någon som har koll på hur bromsljuskontakten fungerar? om den alltid skickar på ström men bara "bryter" den vid inbromsning vilket triggar relät att tända lamporna?

Har även beställt en ny bromsljuskontakt för att kunna utesluta den komponenten helt och hållet.
#1341883
Bromsljuskontakten är "bara" en slutande kontakt. Det finns inget relä. Och att bromsljuset slocknar när du tar bort vakten är naturligt, då bryter du strömmen mellan bromsljuskontakten och bromsljuset. Kolla noga vid baklyktorna efter extra eller "ful"kopplingar. Original ska bromsljuset kopplas direkt från bromsljuskontakten till släpvagnskontakten, och om man har husvagn kopplar man ofta en kabel från batteriet i bilen till batteriet i husvagnen via släpvagnskontakten. Försök hitta rester efter släpvagnskontakten kablar så kanske du hittar felet
#1342381
Jag har hittat släpvagnskontakten och följt den, tyvärr så ledde den ingenstans då den var urkopplad. Tog en titt på de kontakter som leder ut från bromsljuskablaget (som jag misstänker ska kopplas ihop med dessa stift. (Tyvärr) så såg dessa ut att vara i bra skick, och inga fulkopplingar hittills.

Bifogar bild på den kabelstump jag hittade i bagaget, så som jag hittade den
MVIMG_20191013_153252.jpg
MVIMG_20191013_153252.jpg (575.19 KiB) Visad 1855 gånger
#1342492
Kan det vara så enkelt som fel, eller fel vända lampor till p-ljusen? Rent "teretiskt", bromsljuset "separeras" i glödtrådsvakten, d.v.s det mittersta och ett av dom andra i en "krets" och det andra i en egen. Därför borde felet vara före glödtrådsvakten. Om det inte är någon "hopkoppling" bak. Det är alltså olika kablar från glödtrådsvakten och bakåt till baklyktorna
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]