Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AspeeeN
Tjena så har en volvo 740 Regina var av pumpen inte går. Lite osäker på vad problemet kan vara då förra ägaren dragit kabel från tankarmatur till relä, pumpen går i ungefär 3-4 sekunder oftast när jag vrider på tändning efter att jag försöker starta den så går inte pumpen. Tänkte kolla om någon vet vad problemet kan vara.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bränslepumpen stänger nog av rätt snabbt om startförsöket misslyckas, man vill inte att den står och går om motorn inte är igång. Det är vanligt med fel på bränslepumpreläet även på 740, prova byta
av AspeeeN
Så efter jag bytt relä hände inte speciellt mycket, men nu startar den men går endast på högre varv "2500-4000" kan inte gå över 4000 varv och under 2500 varv så dör den. Skulle gissa på att bränsle filtret är så den kan gå upp över 4000 men, vet inte varför den inte kan gå på tomgång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du kollat att alla vakuumslangar är hela så att motorn inte suger tjuvluft? Det drabbar tomgången mest.. Slangen till bromsservot släpper in mycket luft om det blir nåt fel där..
Men motorn borde i och för sig gå på lägre varv än 2500 även om det skulle vara en luftläcka
Får du ut några felkoder? Kanske läge att kolla bränsletrycket.. kan ju vara pump eller igensatt bränslefilter som du säger
av AspeeeN
Kollat nu, och får ut felkod på
1-2-2 Lufttempgivarsignal
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
men nu efter jag bytt filter och rengjort slangen från filter upp till fuelrailen så går den på låga varv men inte på höga varv, det vill säga över 3000, och går inte ha gasen i botten då går den till runt en 1500 varv.
Får bra med bränsletryck nu, mycket bättre än förut. Och nu har tankmätaren börja krånga lite granna, det är fulltank i men den går lite upp och ner under körning, och ibland kan den dö helt och hållet och ibland visar den för mycket bränsle

EDIT: Vet inte om det har något med saken och göra men tanken är väldigt varm efter körning, och plåten över men kan ju bara vara avgasrör som är källan till det.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]