Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 66Stefan745
Köpte en fin 745-88 för ett bra pris. När jag besiktade den så fick jag en anmärkning på bromsverkan vänster bak som var hälften mot höger sida. Visade sig att en kolv satt fast. Enkelt tyckte jag, bytte kolvar och packningar, sedan gick dom hur lätt som helst. Åkte och besiktade och det var ingen skillnad alls? Nu har jag luftat hur många gånger som helst, testat med ett annat OK, blåst ledningen, kollat bromskraftregulatorn, kollat huvudbromscylindern och hittar inget fel!! Tvärnitar jag så låser hjulen fram och höger bak, inte på vänster. Kan vara att bromsröret är klämd någonstans med det är omöjligt att se för det är ett tjockt lager underedsmassa på ledningarna.
Eller kan jag ha missat nått.
Varken lampan för kretsfel eller handbromslampan lyser som den ska, dom lyser bara vid fuktig väderlek. Så nu på morgon då det är fuktigt så lyste lampan för kretsfel då man startar? Så om det är fel på en krets vad ska jag byta?
Bilen har inte ABS.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ha du en eller 2 st bromskraftregulatorer? 140 och 240 har s.k triangeldelat bromssystem med båda frambromsarna och en bakbroms i varje krets och en bromskraftregulator (och då en bromsslang) till varje bakhjul. Vet faktiskt inte om 740 utan ABS också har det. På min 745-a (har ABS och ingen bromskraftregulator ) är det en bromsslang till varje bromsok. Våra bilar börjar bli ganska gamla nu och en ganska bortglömd sak i bromssystem är just bromsslangarna. Dom brukar kunna tätna invändigt (även bli "svampig") och det kan yttra sig lite olika. En bromskraftregulator stänger av efter att en viss mängd bromsvätska och i normala fall ska du inte kunna låsa ett (eller båda) bakhjulen hur mycket du än trycker på bromsen. Så det kan vara den sidan som låser hjulet det är fel på
Varningslampan för kretsfel jordas i en "fördelning" där man ibland får "återställa" kolven manuell. Alternativt försiktigt lufta en krets i taget tills lampa slocknar
av 66Stefan745
Bromskraftregulatorn med 8 anslutningar sitter precis under huvudbromscylindern på min. Har haft den tanken att det är andra sidan som kan vara den som det är fel på. Ska kolla gamla besiktingspapper i morgon vilka bromsvärden som förra ägaren hade.
av Ulf965
Prylen med många anslutningar under huvudbromscylindern är inte en bromskraftsregulator. Den har funktionen av manifold och varning för läckande bromskrets. Det sitter in kontakt där och du har en separat varningslampa i instrumentpanelen som lyser om kontakten löser ut. Bromsreduceringsventilerna sitter nära bakaxeln. Om du tittar på https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232411 finns det en fin bild på 240 hydrauliska bromssystem. Denna fina bild torde vara tillämplig även på din 740.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]