Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Då borde det bli rätt..... Det enda man kan göra för att vara säker är nog att tappa ut det igen och mäta mängden, har du rena kärl kan du anväda oljan igen. Låt det stå och dropa så du är säker på att få ut allt. Mät sedan upp rätt mängd och häll i allt på en gång, så du inte räknar fel. 3,85 l är med filter så har du inte fyllt filtret innan du monterar det så ska det vara en bit över över märket på stickan innan du startat motorn. Jag brukar alltid fylla filtret innan jag monterar det för att få oljetryck omedelbart (gammal motor). Du kan ju jämföra oljestickan med en annan B230 motor sör säkerhets skull
Det är svårt att se ordentligt på stickan, kolla gärna flera gånger med ordentllig avtorkning mellan och låt gärna motorn stå en minut eller så innan du kollar.
Har du gått eftter markeringarna på burkarna eller dunken?. Det här har hänt mig med på min förra bil S70 fick tappa ur över 1 liter. Den rök dock inget.
BT dunk var det.
Stod bilen plant på marken när du tömde ut oljan?
En vild spekulation om problemet, Oljepluggen sitter ju i mitten av tråget så det blir inget bra om du lyft upp fronten 1m med domkraften innan du tömmer oljan.
@Magnus308, Ja bilen stod plant på lyftens ramper på macken. Och när jag hällde i oljan med. Dock sitter oljepluggen lite annolunda på S70 än på din.
Men fortfarande i mitten.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]