Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Har en V90 årsmodell 1997 med 5-växlad låda. Bilen har gått 41000 mil , men fungerar bra förutom: Då och då händer det att när man frikopplar med att trycka ner frikopplingspedalen, kopplar inte lådan ur, utan bilen fortsätter driva. I bland måste ett antal försök göras innan lådan kopplas ur. Har bytt till ny slavcylinder och begagnad huvudcylinder men felet är exakt lika och kvar. Har köpt ny huvudcylinder men inte bytt än, då jag tvivlar på att det är felet, för när jag bytte till en begagnad förut ändrades felet inte alls. Har någon på forumet varit med om något liknande? Kan något i växellådan eller själva kopplingsenheten göra att detta fel uppstår? Själva kopplingsenheten med tryckplatta, lamell och lager är bytt för 8000 mil sedan och är av fabrikat Sachs. Felet med kopplingen uppstod för ca 4000 mil sedan. Jag bytte samtidigt med kopplingen packningsboxen mot vevaxeln och efter detta läcker det tyvärr ut lite motorolja mellan motor och växellåda. Kan detta påverka kopplingen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan komma olja på lamellen om det läcker olja vid vevaxeln, men det brukar främst yttra sig som att kopplingen "rycker" eller "hugger". Alltså svårt att "slira igång" bilen. Jag tror mer på att själva lamellen "trögar" på splinsen (eller urtrampningslagret på hylsan) så lamellen "ligger kvar" mot svänghjulet när du frikopplar. Brist på smörja vid monteringen, kanske.. Kan säkert vara fler orsaker, kanske tryckplattan (solfjädern) har "gett sig". Men då brukar felet vara kvar hela tiden
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jupp, råkade ut för precis det där när urtrampningslagret skar ihop på min V70. Riktigt varför förstår jag inte, om det trasiga lagret på något sätt låste växellådsaxeln mot tryckplattan.. Eller om lamellen inte längre kunde glida på splinen?
Olja på kopplingen kan nog göra att den "klibbar", förutom att den gärna slirar förstås :-) Vatten på kopplingen efter motortvätt kan i alla fall göra att lamellen klistrar fast mot svänghjulet. Tro mig, jag har provat. Men det var på en Taunus :-D
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]