Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
Har en Volvo 945 från 1991. Det blir vibrationer i kraftöverföringen när man kommer upp i 70-80 km/h. Vet någon vad det beror på? Kardanknutarna är i gott skick utan glapp. Kan det vara hardyskivan som är dålig? Hur ser man om den är dålig? Jag har hört rykte om att den ska ge balans i kardanaxeln. Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
Lösa trådar från vävel i skivan är ett säkert tecken på att den är slut, även om den ser och "känns" bra. Där sitter även en tapp och bussning som ska vara smorda vid montering, alla delar ska dessutom vara rätt monterade enligt monteringsanvisningen
av bönan
Den skivan var slut i min 740 jag hade och det var ett fruktansvärt skakande och rasslande, var som värst under acceleration på 1an och 2an.
av hejpådig7777Volvo
lennarte skrev: tor 12 sep 2019, 07:48 Lösa trådar från vävel i skivan är ett säkert tecken på att den är slut, även om den ser och "känns" bra. Där sitter även en tapp och bussning som ska vara smorda vid montering, alla delar ska dessutom vara rätt monterade enligt monteringsanvisningen
Ok, tack för svar. Vad ska man smörja in tappen med vid montering?
Användarvisningsbild
av lennarte
hejpådig7777Volvo skrev:Ok, tack för svar. Vad ska man smörja in tappen med vid montering?
Vanligt smörjfett av inte allt för enkel kvalitet. Tänk även på att skruvskallarna ska vändas åt rätt håll. Allt står i monteringsanvisningen som följer med en ny skiva
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]