- sön 07 aug 2005, 23:15
Är inte så värst haj på Toyota, men jag gillar dem inte. Tycker inte deras bilar är så värst snygga, finns ju några modeller visst, men de kostar därefter, och ifall ja ska köpa bil för de pengarna så väljer jag ej en Toyota... Japanska bilar i övriga brukar ha tunn plåt, rostar lätt, klumpigt byggda motorrum vilket medför att det är trångt och "slarvigt". Svårt att meka på grund av det. Inte lika lätt att få tag på reservdelar som till en Volvo, dyrare reservdelar. Toyota's bilar ligger på en lägre nivå än Volvo's, inte lika driftsäkra osv.
Gällande 740 TIC så brukar det inte vara mkt fel med dem så vitt jag vet, och många av felen som kan tänkas uppkomma, kan den händige fixa själv. Dyrt brukar det inte bli, som sagt, billiga reservdelar hittar man i massor, både ny som beg. Är förövrigt Volvo Nice Price på bl.a. 740 delar. Detta innebär att nya Volvo Originaldelar fås till ett "rabbatterat/billigare" pris. Ja, klart det är värt pengarna med TIC, alltid roligare med turbopuffra än med sugpuffra... :D Angående skillnad i försäkring så vet jag inte, men kika på de olika försäkringsbolagernas hemsidor, där brukar man kunna se pris osv.
Förresten, passa på att köpa en Haynes reparationshandbok för Volvo 740, kostar ca 200kr och finns att köpa på bl.a. Mackar, Bilia, Biltema, Mekonomen osv. Står inte allt, men väldigt mkt, steg för steg operationer, hur man tar isär hela bilen och sätter ihop den igen i princip, väl värd pengarna. Vet dock inte ifall den behandlar turbomotorerna, men det är mindre intressant.
Lycka till :lol:
Mvh Ramon