Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfred740
Kan kardan sitta så här på medbringaren?
IMG_20190418_111306.jpg
IMG_20190418_111306.jpg (619.74 KiB) Visad 900 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
Ser förövrigt ut som vanliga elförzinkade skruvar och dom brukar vara av hållfasthet 8-8 samt ha vanlig standardgänga.
Skruvarna som satt där från fabrik var fingängade, UNF om jag inte missminns mig, och hade bättre hållfasthet, tror jag.
Användarvisningsbild
av White
Cotag skrev:Ser förövrigt ut som vanliga elförzinkade skruvar och dom brukar vara av hållfasthet 8-8 samt ha vanlig standardgänga.
Skruvarna som satt där från fabrik var fingängade, UNF om jag inte missminns mig, och hade bättre hållfasthet, tror jag.
Ja det ska vara 10.9 bult till kardanaxeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
Cotag skrev:Ser förövrigt ut som vanliga elförzinkade skruvar och dom brukar vara av hållfasthet 8-8 samt ha vanlig standardgänga.
Tidigare Volvo hade UNF, men på våra "moderna" bilar borde det vara M10x1, eller 1,25 ("vanlig" M10 är 1,5 mm stigning). Det finns 4 olika "klasser" ? (Säkert fler).
4.6, är spårskruv i klenare dimensioner och typ "vanlig" gängad stång.
8.8, vanlig skruv. Typ blankförzinkad skruv i dom flesta dimensioner. Vanligt i typ 6-kant skalle upp till M10 - M12 mm och i varmfözinkat uförande i större dimensioner
10,9, är en stålskruv som används inom bilindustrin till dom flesta applikationer i framvagnen, bakvagn och allt däremellan
12. 9 är en riktigt hårt skruv, men den är så hård så den är ganska lätt att "bryta av". Används inom bilar fråmst till topplocksskruvar
Nu är detta skrivet direkt ur minnet i (just idag) i mitt lite diffusa minne, men jag tror det det ska stämma någotsånär
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?