- tis 09 aug 2005, 11:26
#13071
Ska försöka beskriva:
Köpte en 760 -86 på skoj för att ha en rolig och rymlig (och säker så klart) bil till att åka runt och se på nyare Volvos med när vår "riktiga" bil blev såld - så den var tänkt som en slit-och-släng kärra. Dock har den gått väldigt bra och trevligt ända tills igår.
Min fru skulle prova köra den för första gången och då började strulet (så klart).
Mina frågor
1) Jag tycker att den luktar soppa, speciellt efter start. Inbillning eller något känt fenomen?
2) Varje gång motorvarven sjunker under 1000 så tänder det bägge olje lamporna... Problemet blir värre när den blir varm - och "Ja" det finns av bägge vätskorna i motorn och lådan.
Har förstått att den här modellen är ökänd för problem med smörjningen... Oljepump, givare, annat?
3) Det verkar vara för mycket transmissionsvätska i lådan och jag har upplevt att den börjat "hacka" när den är varm och har stått på tomgång en liten liten stund.
Några tips? Oljepump, bränd låda - bägge?
Detta sker som sagt mer när bilen är varm. Finns det någon chans att det kan vara någon givare eller så?
Jag har hunnit bli rätt fäst vid bilen och har börjat fundera på att behålla den även efter ny-köp och skulle därför gärna åtgärda om det går. Dessutom är den servad upp till 21 600 av sina 21 900 mil med stämplad bok så det känns inte som om underhållet har vart kraftigt eftersatt.
Köpte en 760 -86 på skoj för att ha en rolig och rymlig (och säker så klart) bil till att åka runt och se på nyare Volvos med när vår "riktiga" bil blev såld - så den var tänkt som en slit-och-släng kärra. Dock har den gått väldigt bra och trevligt ända tills igår.
Min fru skulle prova köra den för första gången och då började strulet (så klart).
Mina frågor
1) Jag tycker att den luktar soppa, speciellt efter start. Inbillning eller något känt fenomen?
2) Varje gång motorvarven sjunker under 1000 så tänder det bägge olje lamporna... Problemet blir värre när den blir varm - och "Ja" det finns av bägge vätskorna i motorn och lådan.
Har förstått att den här modellen är ökänd för problem med smörjningen... Oljepump, givare, annat?
3) Det verkar vara för mycket transmissionsvätska i lådan och jag har upplevt att den börjat "hacka" när den är varm och har stått på tomgång en liten liten stund.
Några tips? Oljepump, bränd låda - bägge?
Detta sker som sagt mer när bilen är varm. Finns det någon chans att det kan vara någon givare eller så?
Jag har hunnit bli rätt fäst vid bilen och har börjat fundera på att behålla den även efter ny-köp och skulle därför gärna åtgärda om det går. Dessutom är den servad upp till 21 600 av sina 21 900 mil med stämplad bok så det känns inte som om underhållet har vart kraftigt eftersatt.