Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Johnsund
Hej!

Tänkte slänga in en aussielocker i en 1031 axel, enligt anvisningar så rekommenderas det att använda en 1031 axel med gult diffhus för att slippa shimsa.

Min fråga är: Kan man se om det sitter ett gult diffhus i axeln bara genom att kolla på T eller P numret?

För Volvo borde ju haft något system för att se vilken bakaxel som hade vilket hus?

Tack på förhand :-D

Mvh John
Användarvisningsbild
av Nexus
Annars tar det inte många minuter plocka av locket. Du ska ju ändå byta . Har axeln rullat 50000 mil får du nog shimsa i vilket fall som hellst..
Användarvisningsbild
av Johnsund
Nu är det så att axeln som sitter på bilen har gått sönder och behövs bytas, jag har inte införskaffat en ny axel och innan jag gör det så vill jag helst ha svar på min frågeställning.

Om jag hade en axel hemma så skulle jag såklart ta av locket och testa och inte skapa denna tråd...
Användarvisningsbild
av lennarte
Gjorde enkel sökning på nätet och hittade detta. Har inte läst igenom allt, med det står en hel del om bakaxlar till 240
https://www.garaget.org/forum/viewtopic ... 135521&p=1
Om det "bara" är skillnaden mellan 1030 och 1031 där ute efter så har 1031 en "bula" på ovansidan (större kronhjul). Om det är skillnader på olika modeller av 1031 du menar kan jag inte hjälpa dig mer
Användarvisningsbild
av Johnsund
Det är olika modeller av 1031 jag vill ha hjälp med. @lennarte du vet inte vilka bakaxlar det gula diffhuset sitter i?

Vad jag har kunnat läsa mig fram till är att det sitter antigen ett gult eller ett grått diffhus i 1031 bakaxeln med 3.54 utv.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tyvärr, vet inte så mycket om bakaxelutförande så därför sökte jag på det. Men det fanns massor information.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]