Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som sagt. Håller på att försöka få ordning på sonens Biltema modifierade, brutalt misshandlade, epatraktor som från början säkerligen var en fullt fungerade Volvo 744 -87 med B230F.

Problemet som jag inte får bukt med är att den inte tänder på alla cylindrar på tomgång och låga varv.
Om man varvar upp den ordentligt börjar den tända och går jämnt. Släpper man ned den på tomgång så går den bra först men efter ett par sekunder går varvtalet ned och då går den endast på 3 cylindrar.

Det var en mängd fel från början så jag rev bort all smörja i form av 4 st kompressorhorn, julgransbelysning, aktiva antenner, stereo, sportluftfilter och dylikt så att fanskapet åtminstone hade en rimlig chans att fungera (hur är det ens rimligt att koppla så extremt muppigt? gjorde jag verkligen så själv för 30 år sedan? förmodligen...)
Fördelarlock, rotor, tändstift, samtliga tändkablar, bränslefilter, luftfilter, oljefilter, olja, batterianslutningar samt blå givaren är bytt.
Det är samma kompression på samtliga cylindrar.
Den är lättstartad.
Lambdan verkar stämma enligt uppmätning.
Bränsletrycksregulatorn dumpar inte bensin genom vacuumledningen.
Alla vacuumledningar verkar täta (testat med startgas).
Tråden i luftmassemätaren är hel.
Det går inte att läsa några felkoder på denna modellen.
Problemet verkar förvärras då den blir genomvarm.
Felet fanns från början och har varit likadant genom hela processen av byte av delar.
Den sopar i sig ca 2L milen men det är svårt att veta om det beror på att sonen tvunget måste plåga den på fullvarv hela tiden eller något annat. Förvisso KAN det ha berott på att banjon på soppapumpen hade rostat sönder inifrån (det tog en stund att hitta den du...) så det spolade soppa på katalysatorn och förbrukningen är inte uppmätt sedan jag fixade det i torsdags.
Jag är inte ett dugg irriterad över den här "bilen", inte ett dugg...
Har du komptestat när den är genomvarm dvs när din son kört bilen?.
Jag kommer inte på något bra just nu. Men kan någon ventil vara lite bränd. Då kan motorn ibland gå bättre på höga varv en stund. Kamremmen har inte hoppat ett kugg? hade liknande symtom på en 240.
De brukar ju få vad de tål när de är ombyggda till A traktor. Det här är bara ett långskott.
Komp.test är nog en bra början. Men gör testet på kall eller avsvalnad motor först, sedan kan du göra om det med varm motor. "Dutta" inte i olja då, motorn kan glödtända och då får du komp.testaren i ansiktet. Änvänder du den modellen som har visare lär den inte gå att göra fler prov med. Gör flera test och skriv upp resultatet. Gör sedan om resultatet efter att "duttat" i några "pump" med en oljekanna i cylindrarna och skriv upp och jämför. Det skiljer alltid mellan med och utan olja, men skiljer det mycket är det fel i cylindrarna. Skiljer det lite är det bra i blocket men då är det ventilerna som läcker. Du kan börja med att kolla ventilspelet (hyfsat enkel operation på en Volvomotor), ligger det under specen (eller saknas) kan det betyder att ventilerna inte tätar när motorn blir varm.
Annars är trasig packning mellan insug och topplock en "stark kandidat". Det går inte alltid att kolla med startgas, det blir ett bättre resultat om du plockar bort och pluggar en vakuumslang i taget. Är där AC i den (antingen den funkar eller ej) så är hela värme/ventilationssystemet vakuumstyrt, och det finns en vacuumtank under främre stötfångare. Där hittade jag läckan på min 745 -88B med AC . Jag pluggade slangen fram efter en t-koppling under insuget så fungerar värme och ventilationen (hjäpligt) men motorn går bra

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]