- sön 10 mar 2019, 19:38
#1304122
Som sagt. Håller på att försöka få ordning på sonens Biltema modifierade, brutalt misshandlade, epatraktor som från början säkerligen var en fullt fungerade Volvo 744 -87 med B230F.
Problemet som jag inte får bukt med är att den inte tänder på alla cylindrar på tomgång och låga varv.
Om man varvar upp den ordentligt börjar den tända och går jämnt. Släpper man ned den på tomgång så går den bra först men efter ett par sekunder går varvtalet ned och då går den endast på 3 cylindrar.
Det var en mängd fel från början så jag rev bort all smörja i form av 4 st kompressorhorn, julgransbelysning, aktiva antenner, stereo, sportluftfilter och dylikt så att fanskapet åtminstone hade en rimlig chans att fungera (hur är det ens rimligt att koppla så extremt muppigt? gjorde jag verkligen så själv för 30 år sedan? förmodligen...)
Fördelarlock, rotor, tändstift, samtliga tändkablar, bränslefilter, luftfilter, oljefilter, olja, batterianslutningar samt blå givaren är bytt.
Det är samma kompression på samtliga cylindrar.
Den är lättstartad.
Lambdan verkar stämma enligt uppmätning.
Bränsletrycksregulatorn dumpar inte bensin genom vacuumledningen.
Alla vacuumledningar verkar täta (testat med startgas).
Tråden i luftmassemätaren är hel.
Det går inte att läsa några felkoder på denna modellen.
Problemet verkar förvärras då den blir genomvarm.
Felet fanns från början och har varit likadant genom hela processen av byte av delar.
Den sopar i sig ca 2L milen men det är svårt att veta om det beror på att sonen tvunget måste plåga den på fullvarv hela tiden eller något annat. Förvisso KAN det ha berott på att banjon på soppapumpen hade rostat sönder inifrån (det tog en stund att hitta den du...) så det spolade soppa på katalysatorn och förbrukningen är inte uppmätt sedan jag fixade det i torsdags.
Jag är inte ett dugg irriterad över den här "bilen", inte ett dugg...
Problemet som jag inte får bukt med är att den inte tänder på alla cylindrar på tomgång och låga varv.
Om man varvar upp den ordentligt börjar den tända och går jämnt. Släpper man ned den på tomgång så går den bra först men efter ett par sekunder går varvtalet ned och då går den endast på 3 cylindrar.
Det var en mängd fel från början så jag rev bort all smörja i form av 4 st kompressorhorn, julgransbelysning, aktiva antenner, stereo, sportluftfilter och dylikt så att fanskapet åtminstone hade en rimlig chans att fungera (hur är det ens rimligt att koppla så extremt muppigt? gjorde jag verkligen så själv för 30 år sedan? förmodligen...)
Fördelarlock, rotor, tändstift, samtliga tändkablar, bränslefilter, luftfilter, oljefilter, olja, batterianslutningar samt blå givaren är bytt.
Det är samma kompression på samtliga cylindrar.
Den är lättstartad.
Lambdan verkar stämma enligt uppmätning.
Bränsletrycksregulatorn dumpar inte bensin genom vacuumledningen.
Alla vacuumledningar verkar täta (testat med startgas).
Tråden i luftmassemätaren är hel.
Det går inte att läsa några felkoder på denna modellen.
Problemet verkar förvärras då den blir genomvarm.
Felet fanns från början och har varit likadant genom hela processen av byte av delar.
Den sopar i sig ca 2L milen men det är svårt att veta om det beror på att sonen tvunget måste plåga den på fullvarv hela tiden eller något annat. Förvisso KAN det ha berott på att banjon på soppapumpen hade rostat sönder inifrån (det tog en stund att hitta den du...) så det spolade soppa på katalysatorn och förbrukningen är inte uppmätt sedan jag fixade det i torsdags.
Jag är inte ett dugg irriterad över den här "bilen", inte ett dugg...