Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1283998
Jag planerar koppla in backlights i X-ljus/ledramp och vill göra det avstängbart inifrån kupen.
För att slippa dra kabel från kupe -> motorrum tänkte jag använda mig av den redan befintliga dimljusknappen.
Har noterat att denna är kopplad på baksidan men hittar ingen spänning som den styr ute i motorrummet.

Hoppades på att jag skulle hitta 12 V i det blåa kontaktstycket bakom vänster hel/halv-ljus men där är alltid 0 V oavsett läge på knappen. Var är det meningen man ska koppla in sig och/eller är det nåt annat jag behöver göra för att få fart på knappen?
#1284023
Är det original dimljus på den är det kopplat enligt den tidens regler och då är dimljuset släkt när halvljuset är på. Alltså halvljus på, ingen ström till dimljusen. P-ljus och/eller helljus, ström till dimljusen när knappen är på
#1284134
Det kan vara kablar framdraget även om det inte funnits dimljus från början men då är det inte monterat relä för dimljuset bakom säkringarna. Dimljusen sitter original istället för "luckorna" under stötfångaren så kablarna finns nog i så fall "instoppade" någonstans där omkring
1991 relays.jpg
1991 relays.jpg (75.94 KiB) Visad 1693 gånger
"F" är till dimljusen fram och "M" är till dimljuset bak
När du trycker på knappen lyser en grön lampa (i knappen) om allt fungerar. Sitter det 2 knappar jämte varandra är den närmast ratten till dimljusen fram och den närmast ljusvredet är dimljuset bak (gul lampa). Original (på min bil) är det kopplat så att du måste ha dimljusen fram tända för att dimljuset bak ska gå att tända (lagkrav då) så det är ganska komplicerat kopplat om allt är fördraget och det är inte lätt att "gå in" och koppla om något.
Dessutom är det inte tillåtet att koppla in "backligts" i extraljusen, men det verkar som att ingen (polis eller bilprovning) bryr sig om belysning frammåt (eller bakåt) längre. Med dom nya DRL-ljusen kör ju "folk" omkring men upp till 6 ljus frammåt + ett antal (ibland) ganska starka LED- p-ljus och ofta inget ljus bakåt. 2 ljus + 2 p-ljus är det som är tillåtet frammåt + då ett dimljus vid kurvtagning
#1284334
Tack för svar.
Det är en svag (har testat den) led back light i en ramp det gäller men efter som det inte är tillåtet vill jag ha det lätt avstängbart.

Endast en knapp sitter i min panel. Eftersom strömmen är så pass svag så borde jag kunna koppla förbi reläet (som jag ändå inte har) genom att koppla från punkt 3 (på knappen 65) till motsvarande punkt 3 på reläet 127. Om jag nu kan hitta motsvarande bläck vill säga. Vad gäller var man ska ansluta på andra sidan så funderar jag på om det kan vara det blåa stycket vid vänster hel/halv ljus fram
DSC_0033.JPG
DSC_0033.JPG (102.23 KiB) Visad 1672 gånger
DSC_0032.png
DSC_0032.png (32.54 KiB) Visad 1672 gånger
#1284370
Viken knapp är det du har? 52 eller 65? Dimljus bak var väl "standard" även på GL. Eftersom du ha knapp monterad borde den då vara till dimbakljuset. Dimbakljuset finns alltid monterat (i vänster baklykta) men är inte alltid kopplat. Har du knapp har du säkert kopplat dimbakljus. Då borde det vara lättare att köpa en "tillbehörsknapp" och montera jämte. Det finns ju täckbrickor att ta bort.
Annars föreslår jag att du tar ström från p-ljuset på ljusvredet till 3 på knappen och från 4 till lamporna. Sedan kan du antingen koppla till 3 på 127 om du har det fördraget, eller lägga en ny kabel till lamporna
#1285478
Det blev ny knapp och ny kabel på höger sida. Original dimljusknapp sitter kvar på vänster sida och skäms
Bilagor
DSC_0041.JPG
DSC_0041.JPG (122.4 KiB) Visad 1551 gånger
DSC_0038.JPG
DSC_0038.JPG (43.01 KiB) Visad 1551 gånger
DSC_0035.JPG
DSC_0035.JPG (91.27 KiB) Visad 1551 gånger

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]