Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Berttone
#1282324
Hej, min ABS lampa går på när jag har kört bara några meter....tror att ena framhjulsensorn är trasig eftersom den ej ger utslag/spänning (multimeter på AC) då jag rullar hjulet upplyft. Då jag meter motsåndet visar den ca. 1000 ohn, vilket iofs borde vara ok. Den andra främre sensorn visar 1200 ohm och ca 0,03-0,05 volt AC beroende på hur fort hjulet spinner.

Borde jag köpa ny givare?

Finns det något sett att göra diagnostik på ABS modulen? Har ej diagnosbox i motorutrummet. Min bil är från 1989.

Tacksam för svar :-)
Senast redigerad av 1 Berttone, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1282333
Det kan vara kuggkransen som är så rostig att sensorn inte reagerar. Eller att sensorn lossnat och/eller inte når fram till kuggkransen. 1000 ohm ska vara Ok, har för mig att det står 800 - 1200 i "böckerna". Och 600 - 900 för givaren bak.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1282475
Kan vara problem att "få loss" givarna hela i spindeln, kanske lättare att skifta naven med kransarna. Då kan du även se hur dom ser ut
Berttone skrev:Finns det något sett att göra diagnostik på ABS modulen? Har ej diagnosbox i motorutrummet. Min bil är från 1989.
Varningslampan ger en del information.
Den tänds när tändläget är på, då fungerar lampan och ABS-boxen får stöm
Den släcks när motorn startats, då görs en "intern kontroll" av datorn i ABS-boxen att allt (som inte rör sig) är Ok. Skulle det vara fel på t.ex en givare så tänds lampan igen, eller slocknar inte.
Den tänds när du kör, då får datorn intikation på att något av det "som kan röra sig" t.ex en en givare ger inte förväntad signal. Det kan då vara själva givaren som är "opålitlig" (glapp kontakt, kabelbrott) eller att givaren inte "känner" kuggarna i kransen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1282905
Berttone skrev:tydligen så testas också pumpen via 2 relän efter att bilen rullat några meter...stämmer det?
Vet ej, har inte märkt att pumpen skulle gå igång på min 745-a. Men eftersom datorn kontrollerar ingående komponenter så är det fullt möjligt. Det är även så också att modulatorn (som pump och ventilenheten heter egentligen) "går igång" och förstärker bromsen vid "normal" körning också, samt styr bromsreducerventilen mellan bak och framhjul. Det är därför Bilprovningen inte godkänner bilar utan fungerande ABS.
Det sitter 2 relän på modulatorn, och 3 elstyrda solenoiden i densamma. Förmodar att det kollas upp att det funkar vid start. När min ABS strulade (hade inte funkat på många år när jag övertog bilen) så lyste lampan jämt (fick koppla om den för den var "fulkopplad" då), fick byta båda givarna fram (en var avbrott i och en "gick sönder" när jag bytte bromssköldarna) och knackade då kransarna ordentligt rena när jag ändå hade skivor och nav borta. Sedan fungerade ABS-en sporadiskt. Framför allt fungerade den när jag startade på morronen och skulle till jobbet. Då funkade den flera hundra meter, ibland någon km innan lampan började lysa och ABS-en slutade att fungera. Om jag då stängde av tändningen "i farten" och startade motorn igen så förblev lampan släkt och ABS-en fungerade. Ibland hela vägen till jobbet, ibland tändes lampan efter några meter (typ 100 - 200 meter). Felet var en sönderärgad kabel i kontaktstycket till givaren på bakaxeln (går till hastighetsmätaren också). En beg kabel från skroten för 50 kr (den går från givaren på bakaxeln till en svart kopplings box under klädseln på vänster innerskärm bak) så funkade ABS-en som den ska. Och har gjort så I 5 - 6 år nu. :-D
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]