Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tommy12345302
hej
jag råkade se att en av kablarna som går till mina insprutare i motorn (motor B230F) har vikt sig, är detta något jag behöver åtgärda? Vad är det för kabel?
Bilagor
IMG_7625.jpg
Add description
IMG_7625.jpg (44.26 KiB) Visad 352 gånger
IMG_7624.jpg
Add description
IMG_7624.jpg (30.36 KiB) Visad 352 gånger
IMG_7623.jpg
Add description
IMG_7623.jpg (23.48 KiB) Visad 352 gånger
av NilsO
Tycker det ser normalt ut? Om den inte är skavd eller så. Inuti det svarta höljet finns bara två ganska tunna ledningar, därför kan den se lite ihopklämd ut.

Spridarna är elektromekaniska, består av en elektromagnet som manövrerar spridarnålen. När det läggs spänning på magneten så öppnar spridaren. Det är därför det finns en elektrisk anslutning. Spridaren kan bara vara helt öppen eller helt stängd, så därför öppnas den i korta tidsintervall – hur länge den är öppen per motorvarv styr hur mycket bränsle motorn får. Alla fyra spridarna är förresten ihopkopplade och öppnar samtidigt, därför kvittar det om man skulle råka förväxla kontakterna…

(På äldre dieselmotorer och även en del äldre bensinmotorer styrs ju spridarna av själva bränsletrycket från insprutningspumpen. Men den här sorten styrs elektriskt.)

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]