Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Okej tack för svar. Kollade lite igår och tror att den för alldeles för mycket bensin, bara 3 sekunder på startmotor så är stiften dyngsur från att jag ”tömt” cylindrarna o rengjort stiften. Har bytta bränsle box, spridar brygga och spridare (gula) men ingen skillnad.
Tack för svar.
Mvh
Motorn ska få rätt mycket bränsle vid starten, särskilt om det är kallare än rumstemperatur. Äldre insprutningssystem som Regina eller LH-Jetronic är ganska hämningslösa. Därför är det normalt att tändstiften blir ordentligt blöta efter ett enda startförsök om motorn inte tänder, så det är lite svårt att säga om det är något fel eller inte.

Jag hade först kollat att den tänder på startgas, så att man vet att det finns kompression och att tändsystemet fungerar.

Gör så här: Ta ur säkring 11 (bränslepumpen) för att vara säker på att motorn inte får bränsle. Kör kort på startmotorn för att få bort ev bränsletryck. (Eller släpp ut det på något annat vis.) Torka av tändstiften och sätt tillbaka dem. Lossa någon vakuumledning på insuget och spraya in startgas. Prova att starta. Då märker du om motorn tänder eller inte. De brukar hålla sig igång åtminstone några sekunder om man gör på det viset, det går liksom inte att ta fel på.

Om däremot cylindrarna fylls med bränsle är det ett annat fel, men så har du inte beskrivit det.
NilsO skrev:Gör så här: Ta ur säkring 11 (bränslepumpen) för att vara säker på att motorn inte får bränsle
Blev tvungen att kolla för på min 740 är det inte så. På 740 går huvudpumpen inte genom säkring 11, det är "bara" tankpumpen och lambdasonden som gör det. Utom på bilar med en pump (Rex/Regina), där går strömmen genom säkring 11. Förmodar att det då är samma på senare 940 som har LH2.4 med en pump
Så visst, NilsO du har rätt (som alltid) :-D :-D
Hej Lennart....vet inte om du har fått igång din bil än...om inte så undrar jag om du kollat så att det kommer bränsle ut från spridarna? om inte så skulle jag själv kollat dom 2 re4läer som sitter på höger innerskärm...mvh Roger
Hej, okej då vet jag, den är i garaget nu så snart är den nog lite varmare, för 1 vecka sedan så startade den men fick dåligt men nu när det börjar bli kallare så surar han bara ner sig, det finns inget som skulle kunna göra att spridarna öppnar ”för” mycket?
Hej, nej inte öppna för mycket....spridarna går på pulsbredd från cpu:n...alltså hur ofta dom öppnar...skulle vara om du har en kallstartventil som står vidöppen...har själv en 745 -90, ska kolla lite på den om jag kan klura ut något till dej...
Ja, spridarna på den här typen av insprutning är bara på/av, och öppningstiderna regleras av styrenheten. Om motorn är varm, men styrenheten av någon anledning tror att motorn är -20°C, så kommer motorn möjligen inte att starta pga att den får för mycket bränsle, öppningstiderna är för långa. Men även då brukar den tända till precis i början.

Det finns ett fel (kortslutning i utgången på styrenheten) som gör att spridarna står öppna hela tiden. Enklaste sättet att undersöka det är att slå på tändningen, lossa en (men bara en) av spridarkontakterna och mäta spänningen mellan stiften i själva kontakten. Om det är kring 12 V så har man det felet, då får man byta eller reparera styrenheten. Men trådstartaren skriver att han bytt styrenhet. Samma sak kan nog hända för utgången till kallstartventilen.

Det finns ett annat fel som gör att det rinner bränsle okontrollerat in i motorn, genom vakuumledningen till bränsletrycksregulatorn. Man kan lossa den slangen och prova att köra på startmotorn – rinner det bränsle så har man hittat felet.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]