Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Annsve
Min Volvo 230F startar inter. Har kollat nästan allt. Låter som den tänder emot när den ibland går igång och verka gå på 3 cylindrar. Bytt tändstift, luftmassemätare, givaren som känner av svänghjulet, insprutare, tändkablar, tempgivare för bränsleinsprutning, kollat luftfilter, bytt elektronik, fördelarlock, kollat kamremsläget. Funderar på lambdasonden och att det är för dåligt tryck från bränslepumpen... kan det vara möjligt, tätt bränslefiler men det kommer ju bränsle till insprutarna. Tar tacksamt emot alla förslag eftersom jag och mekaren som hjälper mig har slut på ideér
av NilsO
Man kan felsöka genom att koppla bort bränsletillförseln (t ex ta bort radioavstörningsreläet eller koppla ur de fyra spridarna) och istället prova hur motorn går på startgas.

Om den går någorlunda rent på tomgång på startgas (så bra de nu går på startgas) så fungerar tändsystemet och själva motorn rent mekaniskt, och då har problemet med bränslesystemet att göra.

Om den inte går rimligt bra på startgas så ligger felet i tändsystemet, eller (mindre troligt) är något mekaniskt fel i motorn.

Ofta när man felsöker kan man nöja sig med att låta motorn gå på tomgång. Då kan man också koppla ur både luftmassemätare och lambdasond – motorn ska starta och gå bra på tomgång utan dessa. Det vill säga: Om den INTE startar och går bra på tomgång utan luftmassemätare och lambdasond finns något annat fel som man då måste reda ut först. På så vis kan man utesluta ganska mycket.

Ett förslag är också att mäta bränsletrycket. Det ska vara 3 bar med motorn på tomgång eller när man kör på startmotorn, med vakuumledningen till regulatorn urkopplad. Kolla också så det inte rinner bränsle ur vakuumslangen.

Du skriver att det kommer bränsle till insprutarna, men kommer det in bränsle i motorn? Om motorn får normal mängd bränsle, men inte tänder, så fullkomligt dryper tändstiften efter ett par startförsök (de är inte bara lite fuktiga), och det stinker kraftigt bakom bilen (inte bara en nätt bensindoft)
av Annsve
Kollade bränsletrycket från pumpen, alltså kopplade jag mäter till slangen som går till insprutningsenheten och hade 7 bar. Är det ok?
Användarvisningsbild
av lennarte
Mäter du med flöde, alltså pumpen pumpar runt bränsle till tanken är det alldeles för högt. 3 bar ska det vara, max. Mäter du mellan pump och filter kan filtret vara tätt. Mäter du mot ett stopp, alltså kopplar på en mätare men inte har "avlopp" kan trycket vara Ok. Lättast är att kolla efter BTR-n, ersätt returslangen till tanken med en slangstump ner i en flaska och kör på starten. Det ska komma en halv liter på några sekunder. Pumpen ska "ge" (tror jag) 220 l/tim.
av Annsve
Suck.... Snart bara katalysatorn kvar att byta. Har 3 bar bränsletryck. Kollat allt. Går nödtorftigt på startgas så det måste ju vara bränslefel eller stopp på avgaserna. Kollade vad en katalysator kostade och det är väl frågan om bilen har gjort sitt. Visserligen rostfri, gått bara 30,000 mil och fräsch övrig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lossa på skruvarna i kopplingen framför katalysatorn och ta bort stålringen. Låt någon skruv vara kvar och försök starta. Startar den då är det fel efter denna koppling. Det behöver inte vara katalysatorn som är tät, det kan vara längre bak också

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]