Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Halloj, är i full fart att kasta i B230FK i min 940 som tidigare haft B230FB.

Allt är i princip klart för ilyft av nya spisen. vad jag behöver lite tips och råd om är inkopplingen av spridarmotstånden(Använder mig av gamla kabelhärvan)

Har hittat på vart den Grön/Röda kabeln delar upp sig till 4 gröna till varje enskild spridare, under insuget.
Som jag då förstår så ska jag göra följande:

1) Klippa isär där kabeln delar upp sig
2) Koppla Grön/Röd på kabeln i mitten av motstånden
3) Koppla varje enskild resterande kabel mot grön kabel till varje spridare
Bör väl vara så?

Då undrar jag även, finns det något annat sätt jag kan koppla in motstånden? Typ klippa kabeln vid torpeden istället och sätta motstånd där(Tänkte mest på fastsättning och åtkomlighet i framtiden)
Och hur går man till väga med kopplandet då? används fortfarande bara 1 av alla motstånd eller kopplas alla 4 kablar från motstånd ihop?
IMG_0444.jpg
IMG_0444.jpg (46.96 KiB) Visad 3082 gånger
IMG_0445.jpg
IMG_0445.jpg (25.39 KiB) Visad 3082 gånger
IMG_0446.jpg
IMG_0446.jpg (37.6 KiB) Visad 3082 gånger
Här har du et elschema
940-93-3.gif
940-93-3.gif (166.33 KiB) Visad 3071 gånger
Hittade tyvärr inga förklaringar till vad det är, men
2/12 är spridar/radioavstörnings reläet
20/15 är motstånd paketet
8/6,7,8,9 är spridarna
Cirklarna som ser ut som små hjul är kopplingspungkter i kabelhärvan där flera kablar "går ihop" eller "delar upp sig"
C---- är kopplingsplintar där kabelhärvorna sammankopplas och siffran i det grå fältet är vilken plats i plinten kabeln har
Enligt schema så bör min koppling vara komplett.
Frågan kvarstår då ifall man kan göra på något annat sätt där man istället kan sätta ett motstånd på Grön/röda kabeln istället? Någon som kör så samt vilken storlek på motstånd isåfall?

Eller bör jag istället klippa Grön/Röd vid torpeden, koppla på motstånden och sedan därifrån dra 4 nya kablar till spridarna?
Då kan jag dra fast motstånden i torpeden, för att sedan komma åt det lättare i framtiden om det byts till Högohms spridare.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]