Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ennet
Jag kör en Volvo 745 GLT från 89. På sistone har den börjat ge ifrån sig ett vibrerande missljud när man accelererar på ettan och tvåan. Det hörs aldrig i högre hastigheter utan bara när man drar iväg och bara under själva accelereringen - alltså inte när man släpper gasen för att växla. Det verkar komma från höger bakhjul eller där i närheten.
Någon som känner igen problemet?

Jag har även ett annat fel som är nog så irriterande. När man ligger på bromsen lite lätt i låga hastigheter, typ vid krypkörning på parkeringar och liknande så kan bromspedalen plötsligt darra till och ett ljud liknande när man växlar utan att koppla hörs. Jag misstänker att det är besläktat med det andra bromsproblemet som är att ratten vibrerar ibland (alltså inte varje gång man kör) när jag bromsar i högre hastigheter. Bromsskivor, belägg och bromsslangar är nyligt bytta och allt ser fint ut. Kan det vara ABS-systemet som inte fungerar som det ska?

Hoppas nån har ett bra svar...
av ennet
Verkar inte som om nån vet vad det är för fel på min bil. det var synd...
av kvist86
dit första problem kan vara stödlagret, de sitter på kardanen!
av ennet
Det första problemet var avgassystemet som hade vridit sig och låg an mot hjulhuset i svängen över bakaxeln. Snabbt åtgärdat. Men den vibrerande ratten kvarstår trots att jag kollat bromsskivorna och där finns ingen smuts, kanske då att de är skeva heöt enkelt...

Så det enda allvarliga felet just nu är bromsarna som ibland ger ifrån sig ett ABS-liknande darr trots att bromsarna är långt ifrån låsta.
av Volvo_940_95a
Har råkat ut för liknande ABS-bromsproblem som du.
ABS testar systemet vid start av motorn.
Kan kännas som att pedalen rycker till.

Hade själv fel på en ABS-givare ( vä fram ) på min 945 -98, vilket fick till följd att ABS-systemet vid krypkörning gick in och gjorde sin självtest.
Bilen "bromsade" själv och det smällde som tusan i ABSen.

Lokaliserade felet på ABS-givaren genom att ohmmäta på kablarna som kommer in i motorrummet från framhjulen. Fukt i en givare = fel impedans.

Kanske det är samma problem som du har.
GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]