Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rd350
Den klammrades med originalklamman på framaxelbalken. Det finns två sorters rör, den på sonens 740 var restad på Volvo när han behövde den därför fick han gjort en med hydralslang. Såg riktigt bra ut därför rekomenderar jag det.
av mikewse
Nu ska jag ju satsa på att få en slang pressad på hydraulfirma men jag hann ändå kolla lite på vilka varianter av slangar som finns. Delar med mig av det jag upptäckte:

Jag ringde Bilia och frågade vilken variant jag skulle ha för mitt regnr och enligt deras listor skulle det bara finnas en tryckslang att välja på för -92:orna och det är 9191449. De kunde ta hem på beställning, kostnad 1276:-.

För säkerhets skull kollade jag bilder på nätet på det här artikelnumret och tyckte nog att det inte stämmer med det jag kan se under huven så jag grävde lite djupare i detta. Här hittade jag reservdelskatalogerna för 940:n:
http://www.gcp.se/katalog/modell/940-960-s90-v90/
och på sid 1185 kunde jag hitta infon jag tror är samma som Bilia tittar på:
Tryckslang servopump 940-960 1991-1993 [flera motorer bl a B230F]
-1992 (9157221) ersatt av 9191449
1993- CAM (9157221) ersatt av 9191449
1993- KOYO 6819375
Mycket riktigt finns här bara ett alternativ för 1992 men när jag kollar 1993/KOYO-varianten så ser den ut som den som sitter på min -92:a! Ingen "knorr" (kylslinga) och röret böjer höger (ej vänster) in mot anslutningen i styrväxeln om man står framför bilen och tittar in i motorrummet.

SENS MORAL:
Reservdelskatalogen stämmer inte alltid.
För min bil så hade det slunkit in delar från efterföljande årsmodell (-93).
av mikewse
Nu är hydraulslangen inköpt och monterad! Jag fick slangen tillverkad på Swedol i Hisings Backa men det hade antagligen gått bra på Hydroscand i Sävenäs också.

Till min 945:a med Koyo styrväxel var det följande som behövdes:
  • 115 cm 1/4" slang
  • banjonippel 14 mm (håldiametern)
  • skruvnippel utvändig gänga M16
och detta kostade 400:-.

Observera att skruvnippeln på originalröret har en lite annan invändig kona än standardnipplarna som hydraulfirmorna har. Det är ju konan som ska täta så för säkerhets skull så satte vi också på en stålgummibricka utanpå gängan så det tätar mellan nippelns krage och godset på pumpen. Gängan på nya nippeln var kortare än originalet så det gick bra att dra hela vägen in till godset utan att behöva ännu fler brickor.
Det finns ju ny styrväxel på Meca för drygt 6000kr. Jag tyckte det var för dyrt, så jag köpte på Bildelsbasen.se. Det finns två av dessa modeller: CAM eller ZF. CAM är den vanligaste. Nu fungerar min utmärkt utan att den hugger. Mvh Tobias

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]