Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Nu har min 745 GLT 16 V fått ett nytt hem. Jag vill passa på att tacka Lennart E o alla ni andra som har gett mej bra support under de senaste åren. Förhoppningsvis får den kunnige köparen ordning på den fjärde cylindern o kan köra många mil med den.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tack för det.....
Min 745-a med B234F motorn får nog aldrig någon annan ägare, därtill är den i för dåligt skick, mekaniskt och elektriskt är den i utmärkt skick. Aldrig rostlagad och i princip ingen synlig rost, men inredning som läderklödseln och framför allt innertaket håller på att falla sönder. Lacken flagnar av på taket och den är bulig på högersidan efter"närkontakten" för några år sedan med en Volvo FH16 (dom är stora när dom är så nära). Men den går just nu som en dröm i motor, växellåda och bromsar. AC, ABS, elhissar, elspeglar och allt annat fungerar somdet ska och den är en fröjd att köra. Kör fortfarande på 100% E85, nu lönar det sig igen......
av nivenko
Jag köpte en V70 2001 i fint skick från en bilhandlare som ersättning för pärlan. Den var några tusen dyrare än vad motsvarande skulle kosta privat. Den skulle vara utrustad med antisladd, passagerarairbag och fungerande motorvärmare. Blev naturligtvis blåst av firman då inget av detta fanns vilket min mekaniker upplyste mej om vid servicen. Handlaren är naturligtvis anmäld till både konsumentverk och allmänna reklamationsnämnden men jag är arg för att behöva lägga ner tid på detta. Om jag hade vetat om allt strul bilbytet medfört så hade jag så här i efterhand kunnat lagt ner pengarna på att fixa till 745:an :-(
av nivenko
Att jag kommer få rätt hos ARN är det ingen tvekan om men de brukar pruta på kraven. Å andra sidan om jag får genom mitt krav så har jag gjort ett klipp.
av sicnarf
Vad säger bilfirman ang misstaget? I bästa fall köper de bilen tillbaka. De kan skita i ARN också om de vill. De flesta gör det.
av nivenko
Jo nog erbjöd han sej att köpa tillbaka bilen men det skulle ha kostat mej 5000 för 100 mils körning alltså ett rejält skambud. Han nekade allt ansvar för de uppgifter han uppgav om bilen då han sålt den i befintligt skick. Det var som att prata med en vägg! Vad gäller motorvärmaren så skulle de montera den gratis om jag köpte de delar som behövdes. Det finns inget som heter befintligt skick vid ursprungliga fel på varan när en firma ingår ett avtal med kund. I detta fall har firman ansvar i upp till tre år då han inte kan hävda att det är jag som är mitt fel. Motorvärmaren har han ansvar för i ett halvår. Om han inte följer ARN´s beslut hamnar han på svarta listan vilket jag med glädje talar om för alla lokala media. Dessutom stämmer jag honom vid tingsrätten då jag har rättsskydd i hemförsäkringen. Då får han betala rättegångskostnaderna också. Jag har dokumentation som visar på allt vilket talar till min fördel. Tyvärr kan jag inte debitera honom för den tid jag lagt ner på ärendet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det bästa är väl att hålla inne med betalningen tills dom fixat felen. Det finns (fanns i alla fall) ett särskillt konto (hos ARN kanske) som man sätter in dom pengar man skulle betalat under tiden tvisten pågår. När tvisten är löst får säljaren pengarna
av nivenko
"jag som orsakat felet"ska det vara istället för "är mitt fel" Var har redigeringfunktionen till inläggen tagit vägen?
av nivenko
lennarte skrev: tor 20 sep 2018, 16:04 Det bästa är väl att hålla inne med betalningen tills dom fixat felen. Det finns (fanns i alla fall) ett särskillt konto (hos ARN kanske) som man sätter in dom pengar man skulle betalat under tiden tvisten pågår. När tvisten är löst får säljaren pengarna
Jag köpte bilen kontant så det inte finns några pengar att hålla inne. Dessutom är det väl omöjligt för säljaren att montera in antisladd o passagerarairbag :-) Fördelen med detta fel på varan är att det är lätt att visa samtidigt att den vardagliga funktionen på bilen inte försämras förrän det blir halt, eller krockar. Men det var avgörande för köpet men å andra sidan var V70 säker redan utan tillval 2001 :-)

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]