Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Chetic
#1269289
Precis köpt bilen. Den går hur bra som helst (kändes väl som 130hk originalhästar vid provkörningen) men laddar inte mer än 0.1 bar. Har kopplat in tryckmätare vid insuget.

När jag tog hem bilen upptäckte jag att wastegaten var avkrokad och ventilen på avgassidan (den som wastegaten styr) var maximalt öppnad, nästan fastkilad åt fel håll. Då tänker man ju förstås att turbon är paj och att säljarna ville dölja det när dom sålde bilen, men jag kan inte känna något spel och den snurrar fint när jag känner på impellern på luftsidan, så jag tänker att turbon verkar frisk. Dessutom laddar den ändå 0.1 bar och ger ifrån sig ett minipys ifrån det öppna luftfiltret, så lite laddar den ju.

Jag har bytt en del 4mm slangar men jag är ny på det här med turbomekande, så jag undrar vilka slangar är det som kan vara aktuella att kontrollera? Kan man testa att trycksätta med en verkstadskompressor? Vart får man tag på en lämplig adapter? Typ cykelventil->4mm.

Ska jag ta loss turbon helt och gå igenom den? Det verkar som ett helvete med oljeledningar, rostbultar osv.

Dessutom: Kopplade bort EGR-ventilen för att utesluta dom slangarna. Vad blir konsekvenserna av att köra utan EGR-ventil?

Ska nämna att jag har bytt till en trim-wastegate som sitter ganska redigt spänd.
av NilsO
#1269349
Det finns ju två mekanismer som styr laddtrycket: Wastegaten och dumpventilen.

Wastegaten styrs av tryckklockan. Tryckklockan ska vara kopplad med en mycket kort slang till en nippel på kompressorhuset. (Det ska vara något slags armerad och tålig slang, det är varmt där och blir rätt snabbt katastrof om slangen går sönder.)

Dumpventilen styrs av insugsvakuum och är kopplad med vanlig vakuumslang till insuget. Men man får normalt laddtryck vid belastning även om vakuumledningen till dumpventilen är bortkopplad, så felet här kan inte gärna bero på det. Däremot kan det kanske vara fel på själva dumpventilen.

Om man kopplar bort EGR kan avgasreningslampan tändas, men inte på alla 940. Vissa har en givare (en temperatursensor) i EGR-ventilen för att känna av så att den öppnar och stänger när den ska. Men alla har inte den övervakningen, och då händer inget alls om man kopplar bort EGR. Jag vet inte vad det är som avgör om bilen har övervakningsfunktionen eller inte – min årsmodell 96 har den t ex inte.
av Chetic
#1269467
Mätaren sitter kopplad med T-kors till insuget och dumpventilen istället för EGR-ventilen. Mätaren visar friskt vakuum nästan ner till -1 bar, så det är väl i sin ordning? Tycker 0.1 som den visar vid pådrag stämmer bra med det försynta pysljud jag hör ifrån luftfiltret baserat på tidigare turbo-erfarenhet.
Tog bort dumpventilen för att kontrollera och där såg allt fräscht och friskt ut. Gummimembranet (kanske fel benämning) låg bra, hade inga sprickor och fjädrade fint.
Testade även att spraya startgas på alla slangkopplingar som ser relevanta ut utan någon märkbar förändring i tomgången.
Vad mer kan jag felsöka?

Jag känner inte till något fix, men det[…]

motorvärmare

Dom flesta elvärmare är känsliga […]

@mrclean_c , Jo men precis, hade varit skönt[…]

Däck 18” V60

Var kör ni med för däck på er[…]