Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av longjohn61
Hej alla ny här.
Försöker hjälpa en jobbar kompis med sin 940 Ltt från 1996 med B230FK motor.

Så här ser avgasvärden ut:
CO: 5,0 (0,5)
CO: 2500 varv 1,2 (0,3)
Lamba 1,06 (096-1,04)
HC 209 (200)

Detta står på bes protokoll.
Det jag vet att det sitter ett bränslechip i och att laddtryck är uppskruvad något samt en 200cells kat och öppen filter och ändrad avgas system.
Vart ska jag börja?
Håller själv mest på med jänkare.

mvh /Nisse
av NilsO
Lite svårt att ge bra råd...

Men en sak man kan säga säkert är att avgasvärdena är sämre än vad motorn haft utan någon katalysator alls, dvs det är inte i första hand katalysatorn man behöver fundera över.

Jag skulle nog börja med att kolla det vanliga, dvs tänddelar, insugsläckor/tjuvluft och att avgassystemet är helt tätt fram till lambdasonden (inklusive bussningen som sonden sitter i, som ibland kan glappa och lossna lite – man kan kolla med ficklampa).

Motorn ska gå jämnt på tomgång. Om den inte gör det så brukar det vara en bra ledtråd, och då får man leta upp anledningen till det. Egentligen är det också bara avgasvärdena på tomgång (CO och HC) som är anmärkningsvärda. De som mäts på varv (CO 2500 och Lambdavärdet) skulle nog rätta till sig om man fick ordning på det som orsakar de dåliga tomgångsvärdena.

Om avgasreningslampan/lambdalampan lyser så finns det felkoder att läsa ut. Tyvärr är det lite bökigt på årsmodell 96 och framåt. Man ska nollställa dem genom att ta ut säkring nr. 1 en kort stund när man åtgärdat något, annars finns risk att felet ligger kvar.

Egentligen skulle man väl återställa motorn till original för att kunna felsöka ordentligt, men det såklart inte så lätt.

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]