Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
hur skall det egentligen kännas när lockupen går in? tänkte mest på om hur det känns när lådan är sliten eller inte!
av Addekarlsson
När lockup går i märker man det precis som om lådan växlade, samt att varvtalet sjunker ytterligare litegrann.
Är lite olika hastighet beroende på bil/låda, men på min 960 (AW 30-43) går lockup i vid ca 95 km/h, och håller sen i sig ner till ca 80 km/h.

Mvh/ Adde
av dalldall
tänkte mest på hur mycket det känns, en gammal volvolåda växlar ju inte precis silkesmjukt, skall lockupen kännas likadant som resten av växlarna eller hårdare eller mjukare, min har gått 50000 mil och jag kan knappt märka lockupen, är den ok då eller är den sliten .
av Addekarlsson
Om lockup är sliten, så fungerar den knappt. Lockup innebär att det "skjuts" ut några hakar, som tar tag i drivpaketet, för att förhindra att lådan växlar ner i onödan.
Väldigt ytligt förklarat, jag vet, men man förstår innebården i det i alla fall. :lol:
Så om du knappt kan märka när lockup går i, så är den fullt fungerande enligt mig.

Mvh/ Adde
av dalldall
låter bra! då är den ju precis inkörd!
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]