Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte
740-89. Hade bilen stående på långtidsparkering under en vecka. När jag sedan började köra hördes ett frekvent dunkande från framvagnen vid inbromsningar, troligen vänster sida, ungefär som om jag hade punka och körde på fälgen. Ljudet avtog så småningom i takt med allt fler och hårdare inbromsningar och är nu "normal" igen. Inbillade mig också att pedalen kändes mera svampig. Någon som vet varför ? Kan det vara rost på skivan efter bara en vecka? Kan det finnas luft i systemet som ger såna problem?
Matte
av LaRy
Det är precis som du säger, rost. Rost kommer snabbt på bromsskivor ifall de är fuktiga. Förmodligen parkerade du en regnvåt bil. Vi som ibland tvättar bilen på vår garageuppfart vet att vi måste köra runt kvarteret efter biltvätten. Annnars dunkar det något redan nästa morgon. En våt Volvo-skiva visar rostkulör redan efter ca 8 timmar. Peugot är värst. Det räcker att den är parkerad 3 timmar!
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]